vegoguiden-Pumpa och squash

Pumpa och squash

Pumpor finns i alla storlekar och olika färger, och de används både i matlagning och till dekoration. Squash, som också kallas zucchini är också en slags pumpa. De växer på friland utomhus. Pumpa och squash i svenska butiker kommer ofta från norra Europa, men en del av året även från Sverige. Odlingen av pumpa och squash har låg klimatpåverkan och kräver inte mycket mark.

Visste du att pumpaodlingen i Sverige har ökat med 15 gånger (markytan) de senaste 20 åren? Förmodligen beror det på att fler och fler firar högtiden Halloween.

Om pumpan och squashen kommer från södra Europa, till exempel Spanien, kan odlingen ha hög påverkan på vattenresurserna vilket troligen skulle ge en lite sämre bedömning än pumpa och squash från norra Europa som Vegoguiden tittar på.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologisk pumpa och squash

Ekologisk pumpa och squash är odlad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkt eller EU-ekologisk!

Ät gärna

• Pumpa och squash

Det är generellt sett ett bättre val med svensk pumpa och squash eftersom Sverige har striktare lagstiftning kring bekämpningsmedel än de flesta andra länder och troligen använder en mindre mängd medel i produktionen.

Senast ändrad 09/11/22