vegoguiden-papaya

Papayafrukten växer på palmliknande träd, som egentligen är en jätteört, och de kan bli upp till 10 meter höga. Papayafrukterna hänger i klasar under bladkronan, och de odlas i många varmare trakter. Papaya är en känslig frukt som oftast odlas långt ifrån Sverige. Den kräver inte mycket mark att odla, men i och med att skalet är känsligt behöver den transporteras snabbt – vilket oftast innebär med flyg. Klimatpåverkan blir därför stor – den kan vara omkring 20 gånger högre än om transporten sker med båt eller på vägarna. Hur mycket bekämpningsmedel som används för de papayor som finns i svenska butiker vet vi inte mycket om – lagstiftningen kring bekämpningsmedelsanvändningen är osäker i de länder papayan ofta kommer ifrån. Här pratar vi om papaya från tropikerna som flygs hit. Eftersom det kan finnas risk för stor påverkan på planeten – ät måttligt med papaya!

Visste du att papayafrön ofta används som medicin i till exempel Östafrika? Omogna frön kan hjälpa till att dra ut taggar från sjöborrar och torkade frön kan hjälpa krånglande magar.

WWFs råd

Var försiktig