Växter och fantasinamn
Kategorier
Syfte
Att lära sig mer om växter. Att använda fantasins möjligheter för att förstärka
upptäckandet.
Det här behövs
- Måttband
- Dator eller papper och penna
- Flora
- Lera, jord och frön
- Eventuellt luppar
Namn efter utseende
Carl von Linné gav latinska namn till många blommor. Namnen säger ofta en hel del om växtens utseende. Varför heter en blomma kattfot och en annan smörblomma?
Gör så här
- Gå tillsammans med eleverna till en plats med många växter på marken, till exempel en äng.
- Dela in eleverna i mindre grupper och låt dem markera en ruta som är en kvadratmeter (1×1 m) stor på marken. Välj en plats där det ser ut att finnas gott om olika växter, en stor biologisk mångfald.
- Be eleverna räkna alla olika växter som finns i rutan. Låt sedan eleverna flytta rutan till en ny plats i samma område och räkna växterna där.
– Är det någon skillnad?
– Vad tror du att det beror på? - Låt eleverna välja ut den blomma var och en tycker är vackrast och studera den noga, eventuellt med lupp.
– Hur skulle du beskriva blomman? Färger? Former? Mönster?
– Vilket fantasinamn skulle utifrån utseendet passa bra att ge blomman? - Be eleverna arbeta vidare i par för att göra en intervju med blommorna de tyckte var vackrast. Låt eleverna skriva ned frågor till blomman. Frågorna kan handla om blommans liv, kompisar, fiender, glädjeämnen, otäcka händelser med mera. Be eleverna byta frågor med varandra och intervjua varandras blommor.
- Låt sedan eleverna försöka ta reda på vad blommorna heter i floran. Är namnen lika?
Fröbomba
Låt eleverna fundera på hur de skulle kunna öka den biologiska mångfalden runt skolan, exempelvis i klippta gräsmattor där artrikedomen ofta är mycket lägre än till i en äng. Att sprida frön genom att fröbomba är ett exempel. Fröbomber är bollar av frön, näringsrik jord och lera som placeras på platser där de finns jord men saknas blommor. Läs mer hur ni kan göra fröbomber här. Regn och sol ser till att bin och andra insekter får fler blommande växter att besöka.