Vattenvandring
Kategorier
Syfte
Att undersöka vatten utifrån flera olika perspektiv.
Det här behövs
- Papper och penna
Gör så här
- Gör en vandring tillsammans med eleverna längs en bäck, en å, en sjö eller ett hav.
- Sätt er ner på en lämplig plats och titta er omkring. Utmana eleverna att hitta minst ett intryck för varje sinne:
Syn
Känsel
Smak
Hörsel
Doft - Fundera sen i gruppen över:
– Hur känns det att sitta en stund vid vattnet?
– Varifrån kommer vattnet?
– Är det rent? Kan vi dricka det?
– Finns det levande djur och växter i vattnet och längs stränderna?
– Använder vi människor vattnet på något sätt?
– Är vattnet påverkat av människan på något sätt?
– Finns det exempelvis jordbruk som använder gödsel och bekämpningsmedel eller industrier och hus som har avlopp ut i vattnet? - Avsluta med att eleverna får måla en bild av sina upplevelser av vattenvandringen i klassrummet.
Vatten är liv!
Vatten är ett av de viktigaste ämnena på jorden. Här i Sverige är vatten något vi tar för givet. Samtidigt lider en tredjedel av världens befolkning brist på vatten.