Vad finns i matsäcken?
Kategorier
Syfte
Att bli medveten om att två matsäckar med liknande innehåll kan påverka miljön
på väldigt olika sätt.
Det här behövs
- Två olika matsäckar med bulle, äpple och dricka
Exempel på två olika fikapaket, med olika inverkan på människa och miljö:
Fikapaket 1
- Bulle bakad på mjöl från Sverige, och som bakas hemma eller på ortens bageri
- Äpple från Sverige
- Juice i pappkartong
Fikapaket 2
- Bulle bakad på mjöl från till exempel Estland, och som bakas långt från skolan
- Äpple från till exempel Nya Zeeland
- Läsk i burk
Gör så här
- Vad är en bra matsäck? Diskutera i klassen:
– Smak
– ”Mysfaktor”
– Innehåller det som kroppen behöver?
– Förpackningar
– Var kommer det som matsäcken innehåller ifrån? Vem har odlat det? - Diskutera de två olika fikapaketen till vänster tillsammans med eleverna:
– Vilken bulle har det gått åt mest energi att tillverka? Diskutera hur.
– Varför äta äpplen som rest över halva jordklotet när det finns svenska? Långa resor påverkar miljön. Diskutera hur.
– Varifrån kommer frukten i juicen? Finns det juice från svensk frukt?
– Kartongförpackningen kommer från träråvara som är förnyelsebar och om den återvinns så blir den förmodligen ny kartong. Råvaran till aluminiumburken kommer från berggrunden och är inte förnyelsebar men blir en ny burk när den pantas. Det går dock åt mycket energi för att smälta ner den och göra en ny burk. Vad avgör elevernas val? - Låt eleverna parvis planera en fika som är bra för både dem själva och miljön. Vad innehåller den?
- Gör tillsammans en utflykt nära skolan.