Ta en klunk vatten…
Kategorier
Syfte
Att få en förståelse av vattnets historia och kretslopp.
Det här behövs
- Kranvatten
- Dricksglas
Gör så här
- Häll vatten i ett glas. Titta på vattnet och ta en klunk. Fråga eleverna vad de tror att vattnet har varit med om innan du drack det? Samla elevernas tankar på tavlan eller på papper.
- Läs sedan en text om det livsviktiga vattnet! Ett utdrag ur Jordens sång av Stefan Edman finns nedan.
- Ställ därefter frågor till eleverna:
– Kan det stämma att det vatten du dricker kanske har skvalpat i en lejonmage eller funnits som vattendroppar i en ormbunksskog för 300 miljoner år sen?
– Hur skulle framtiden för vattnet i vattenglaset kunna beskrivas? - Låt eleverna hitta på fler exempel på vattnets tidsresa och skriva ner sina berättelser.
Ur Jordens sång av Stefan Edman
”DRICK ETT GLAS VATTEN – och du sköljer strupen med hela världen! Drastiskt uttryck? Ja, men på ett sätt alldeles sant. Den klara vätskan har släckt törsten hos miljoner andra varelser på planeten Jorden innan den nu tar vägen in i din kropp. Den har skvalpat i magen på Afrikas lejon, spätt blodet i oceanens hajar. Just detta vatten har kanske vispat fram planktonmat åt hungriga musslor. Slussat näring och syre till energiska småfågelhjärnor. Eller varför inte hängt som silvriga droppar i ormbunksskogarna en het morgon i karbon, för trehundra miljoner år sedan?”