Spana efter energi
Kategorier
Syfte
Att upptäcka energi i vår omgivning.
Det här behövs
- Bilder från tidningar, internet eller som eleverna själva tar
- Digitalkamera eller mobiltelefon
- Papper och penna
Exempel på onödig energiåtgång
- Tända lampor i tomma rum
- Otäta fönster
- Apparater i stand by-läge
- En kran som droppar
- Öppna dörrar som släpper ut värme
Gör så här
- Gå igenom energi-begreppet och gör en tankekarta på tavlan tillsammans med eleverna utifrån frågorna:
– Vad är energi?
– Var kommer energin ifrån?
– Vilken energi är nödvändig i vår vardag?
– Vilken energi går åt i onödan? - Låt eleverna ta på sig ”energiglasögon” och leta efter allt som på något sätt har med energi att göra under en vecka. Be eleverna att samla bilder genom att fotografera och klippa ut tidningsartiklar, leta utomhus, i skolan, hemma och så vidare.
- Dela in eleverna i grupper och be dem visa sina bilder för varandra. Fråga grupperna:
– Finns det något sätt som energianvändningen, i respektive bild, kan bli mer miljövänlig? Exempelvis genom att byta energikälla, minska förbrukningen eller genom att det som bilden visar upphör. - Be grupperna att lägga bilderna på en linje från minst nödvändig energiåtgång till mest nödvändig energiåtgång, utifrån diskussionerna de har fört i gruppen..
- Låt eleverna i grupp eller enskilt redovisa genom att göra en affisch eller en serie-strip där de lyfter fram förslag på hur energianvändningen kan minskas.
- Redovisa gärna för andra elever i skolan eller på ett föräldramöte.