Gå till huvudinnehållet

Smådjur i sötvatten

Summering
Håva och titta efter småkryp i vattnet. Ta reda på vilka typer av smådjur som finns i sjön eller ån.
smadjur-i-vatten
Instruktion och protokoll
Hållbarhetsmålen

Syfte

Öka kunskaperna om småkryp som lever i vatten.

Det här behövs

  • Vattenhåvar eller hushållssilar, akvariehåvar
  • Plastlådor
  • Burkar och mindre plastskålar
  • Luppar, gärna tvåvägsluppar, eventuellt stereolupp
  • Skedar
  • Kristianstad Vattenrikes småkrypsbok eller någon annan småkrypsbok
  • Pennor
  • Protokoll

Gör så här

  1. Låt eleverna fundera över frågorna nedan innan ni går ut. Utgå gärna från det vattendrag ni är på väg till, det kan vara en damm, en sjö eller en å i närheten av skolan.
    – Vad behöver småkrypen klara av för att kunna leva i vattnet?
    – Var finns småkrypen? Var ska vi leta?
  2. Gå till ett vattendrag nära skolan och dela in eleverna i mindre grupper. Dela ut håvnings-utrustningen och ge gärna eleverna olika arbetsuppgifter som till exempel storhåvsskötare, småhåvsskötare och djurskötare. Be eleverna att turas om i gruppen med de olika arbetsuppgifterna.
  3. Visa eleverna hur de kan fånga småkryp både i vattnet och i bottensedimentet med hjälp av håvarna. Dra och stöt håven i botten. Där det finns mycket växter dras  håven genom växterna. Akvariehåvarna används för att fånga de djuren som helst befinner sig uppe i vattenytan.
  4. Vänd ur det som fastnar i håven i en balja tillsammans med lite rent vatten från vattendraget. Ta gärna upp småkrypen med sked och var rädda om dem så att de inte skadar sig! Arbeta med att håva och samla kryp under cirka 40 minuter. Låt sedan grupperna sortera småkrypen med hjälp av frågorna och bilderna i protokollet och undersöka dem med olika fokus: kamouflage, föda, rörelser och andning. De kan läsa mer om djuren här.

Andra sätt att lära sig mer om smådjuren

Avbilda

Låt eleverna studera varsitt djur extra noga och sedan avbilda det, antingen genom att måla eller genom att använda pinnar och andra naturföremål. Skriv med pinnar namnet på djuret under pinnbilden.

”En ska bort”

I TV-programmet ”Fem myror är fler än fyra elefanter” lekte Magnus och Brasse en lek där Brasse hade valt ut fyra föremål. Tre hörde ihop på något sätt men den fjärde saken skulle bort. Det gällde för Magnus att gissa vilken som skulle bort och också att motivera varför han tyckte att den skulle bort.

Låt eleverna välja ut fyra djur och lägga dem i fyra burkar med lite vatten. Tre hör ihop men en ska bort av någon anledning som gruppen bestämmer. Låt de andra grupperna gissa vilket djur som ska bort och varför. Det kan gå till så här, exempelvis: en grupp har en igel, en sötvattengråsugga, en nattsländelarv och en trollsländelarv i sina burkar. Vilken skall bort? Jo, igeln för den saknar ben (alla de övriga har ben). Det kan finnas många ”rätt” i denna övning men bara ett rätt enligt de som har bestämt vilket kriterium som är rätt. Uppmana gärna eleverna att gissa flera gånger genom att säga “Rätt, rätt, rätt – finns det fler sätt?”.

Dela gärna:

Senast ändrad 18/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se