Släck din lampa
Kategorier
Syfte
Att göra barnen medvetna om att spara energi och el genom att släcka lampor i rum där ingen är.
Det här behövs
- Yta att kunna springa på
- Släck din lampa (melodi: Björnen sover)
Släck din lampa, släck din lampa, spara energi.
När du lämnar rummet, släcker du din lampa. - Släck din lampa, släck din lampa, spara vår planet.
Leken kan göras utomhus när det är lite mörkt. Istället för händer som formas som glödlampor har alla ficklampor som släcks om man blir kullad.
Gör så här
- Sjung sången “Släck din lampa” för barnen. Sjung den sedan tillsammans.
- Gör samtidigt som ni sjunger en rörelseaktivitet till sången. Barngruppen är glödlampor- de håller händerna över huvudet och bildar formen av en lampa. Ett barn sitter på marken och är lysknappen, samtidigt som de andra sjunger sången. När barnen kommer till slutet av sången, ”spara vår planet” släpper de taget och springer sin väg för att komma undan lysknappen som försöker kulla dem. När lysknappen kullat ett barn ”släcks” den glödlampan och blir en lysknapp. Glödlamporna sjunger sången en gång till medan lysknapparna sitter på marken. Nu är det två lysknappar som är på jakt efter ”lampor som lyser i onödan”.
- Samtala efter leken om:
– Vad betyder ordet energi? (att orka göra saker, hoppa, leka).
– Vad är energi?
– Var får du din energi ifrån? (maten)
– Varför är det viktigt att vi inte låter lampor lysa i onödan?
– Vilken typ av lampor finns det? (LED-lampor, halogenlampor, lågenergilampor, lysrör samt de numer förbjudna glödlamporna). Hur ser de olika lamporna ut?
– Med glödlampor blir den mesta energin till värme men med LED-lampor och lågenergilampor blir den mesta energin till ljus. Vilken ska jag välja?
– Vilken typ av lampor har vi här på förskolan?
– Vad gör vi med en lampa som inte lyser längre? (återvinner)