Skräpundersökning vid vattnet
Kategorier
Syfte
Att sortera skräp vid havet/sjön/ån och att lära sig mer om sortering och naturens kretslopp.
Det här behövs
- Sopsäckar
- Matsäck
- Handskar
- Silvertejp
- Tuschpenna
Exempel på skräp
- Skor, kläder
- Pappersförpackningar, som mjölkkartonger
- Fiskelina, nät
- Maskiner, maskindelar, kylskåp, bilar, cyklar
- Bildäck
- Trä, masonit, möbeldelar
- Metall, burkar, tunnor, rör
- Tjära, asfalt, olja, bensin, kemikalier, färg
- Byggnadsmaterial, betong, tegelstenar, cementstenar
- Plast, nylon, skumplast, frigolit, gummi
- Glas, trasiga flaskor och burkar, stora skärvor
Gör så här
- Gå till en strand med klassen.
- Samla in allt skräp ni hittar på stranden och så långt ut i vattnet ni når. Lägg allt skräp på en plats där kommunen har möjlighet att hämta det.
- Samla hela gruppen och undersök vad ni har hittat. Ställ frågor till eleverna:
– Vilket är det konstigaste, roligaste, vackraste skräpet?
– Vilket är det farligaste skräpet? Farligt för vem?
– Tror ni att skräpet kommer från land eller från havet?
– Om det kommer från havet, kommer det från Sverige eller något annat land? Från privatperson eller företag? Kan det vara avsiktligt dumpat eller oavsiktligt tappat? - Sortera skräpet i sopsäckar. Lägg returförpackningar och material som går att återvinna i särskilda säckar och märk dem med vad de innehåller. Lämna det som inte går att stoppa i säckar i högen.
- Vad säger allemansrätten om nedskräpning? Vad behöver göras för att skräpet inte ska uppstå? Läs gärna mer om skräpmätning och kommunens ansvar för skräpet i Håll Sverige Rents årliga skräprapport.
- Meddela kommunen att ni har samlat ihop skräpet och var det kan hämtas. Fråga också kommunen vad de gör åt nedskräpningen.