Skogshistoria
Kategorier
Syfte
Att lära sig känna igen spår av hur människan använde skogen förr i tiden.
Förr fanns många torp i skogarna. Torparna var mångsysslare och skogen gav både mat, bostad och bränsle. Träkol tillverkades i kolmilor där träet hettades upp utan att brinna. På många håll i landet finns också fäbodar. Dit flyttade människor över somrarna för att förse sina djur med gott bete. Stenhögar i skogen kan vittna om att marken en gång varit en åker eller en äng. Bönderna rensade marken från stora stenar och samlade dessa i högar, så kallade odlingsrösen. Sjöar och rinnande vatten har också varit viktiga källor till mat och energi.
Det här behövs
- Papper och penna
Gör så här
- Berätta för eleverna hur skogen brukades och användes förr i tiden. Visa gärna bilder på handsågar och andra verktyg, kolmilor och kartor över skogen. Jämför med hur dagens skogsbruk bedrivs med skördare, långtradare och pappersbruk.
- Ge eleverna i uppgift att söka upp äldre personer eller en hembygdsförening och intervjua dem om hur skogen såg ut förr och hur den användes. Exempel på frågor som eleverna kan ställa:
– Hur används skogen?
– Hur såg skogsbruket ut?
– Vilken roll hade skogen i samhället?
– Hur användes vattnet i sjön/ån/älven?
– Hade alla familjer tillgång till skogen och vattnet?
– Var din familj beroende av skogen/vattnet eller något som kom därifrån?
– Känner du till sagor om skogen eller väsen som människorna trodde fanns i skogarna? - Be eleverna skriva ner en sammanfattning av de intervjuade personernas berättelser.
- Gå igenom de svar eleverna fått tillsammans i klassrummet. Låt eleverna reflektera över svaren. Var det något svar som var oväntat? Lärde de sig något nytt?
- Gå därefter till en skog med klassen. Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att undersöka om det finns spår av de aktiviteter som de intervjuade beskrivit längs en stig eller väg genom skogen. Här är några exempel på stödord: Husgrund, ödehus, fäbod, odlingsröse, gärdesgård, tjärdal, stenmur och gamla ensamma fruktträd.
- Återsamlas och diskutera vad eleverna hittat.
- Avsluta med att göra en aktivitet som var vanlig i skogen för, exempelvis att plocka svamp eller bär. Tillaga det ätbara ni hittar över öppen eld eller hemma i skolan.