Provsmaka vatten
Kategorier
Syfte
Att öka medvetenheten om hur våra vardagliga val har betydelse för miljön.
Det här behövs
- Kranvatten
- Flaskvatten utan kolsyra
- Glas
- Protokoll
- Eventuellt musik
Gör så här
- Be några frivilliga elever i klassen att förbereda en provsmakning av vatten.
- Ta fram tre flaskor som ser likadana ut och märk flaskorna (A-C). Fyll flaskorna med olika vatten: kranvatten från skolan och från någon annan plats samt flaskvatten utan kolsyra. Anteckna vilket vatten som finns i vilken flaska på en lapp. Eleverna som förbereder behåller lappen för sig själva så länge.
- Förbered protokoll för provsmakningen där exempelvis doft och smak kan noteras för flaskorna A, B och C.
- Låt provsmakarna (övriga elever) gå runt i rummet och provsmaka de olika vattenflaskorna till skön musik.
- Låt provsmakarna beskriva vattnet så levande som möjligt i protokollet som förberetts. Be eleverna att utifrån resultatet i protokollet svara på vilket vatten som smakade godast.
- Nu får eleverna som förberett provsmakningen avslöja vilket vatten som fanns i vilken flaska.
– Vilket vatten tyckte de flesta var godast? - Diskutera resultatet utifrån följande frågor:
– Vilka fördelar och nackdelar finns med kranvatten respektive flaskvatten?
– Hur långt har flaskvattnet transporterats? Hur påverkas miljön av transporterna?
– Varför köper vi flaskvatten i Sverige?
– Vad kostar vattnet i flaskan jämfört med vattnet i kranen?
– Varifrån kommer ditt vatten i kranen?