Gå till huvudinnehållet

Provsmaka vatten

Summering
Gör en provsmakning av olika vatten, både kran- och flaskvatten.
provsmaka-vatten
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att öka medvetenheten om hur våra vardagliga val har betydelse för miljön.

 

Det här behövs

  • Kranvatten
  • Flaskvatten utan kolsyra
  • Glas
  • Protokoll
  • Eventuellt musik

Flaska

Gör så här

  1. Be några frivilliga elever i klassen att förbereda en provsmakning av vatten.
  2.  Ta fram tre flaskor som ser likadana ut och märk flaskorna (A-C). Fyll flaskorna med olika vatten: kranvatten från skolan och från någon annan plats samt flaskvatten utan kolsyra. Anteckna vilket vatten som finns i vilken flaska på en lapp. Eleverna som förbereder behåller lappen för sig själva så länge.
  3. Förbered protokoll för provsmakningen där exempelvis doft och smak kan noteras för flaskorna A, B och C.
  4. Låt provsmakarna (övriga elever) gå runt i rummet och provsmaka de olika vattenflaskorna till skön musik.
  5. Låt provsmakarna beskriva vattnet så levande som möjligt i protokollet som förberetts. Be eleverna att utifrån resultatet i protokollet svara på vilket vatten som smakade godast.
  6. Nu får eleverna som förberett provsmakningen avslöja vilket vatten som fanns i vilken flaska.
    – Vilket vatten tyckte de flesta var godast?
  7. Diskutera resultatet utifrån följande frågor:
    – Vilka fördelar och nackdelar finns med kranvatten respektive flaskvatten?
    – Hur långt har flaskvattnet transporterats? Hur påverkas miljön av transporterna?
    – Varför köper vi flaskvatten i Sverige?
    – Vad kostar vattnet i flaskan jämfört med vattnet i kranen?
    – Varifrån kommer ditt vatten i kranen?

Dela gärna:

Senast ändrad 29/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se