Gå till huvudinnehållet

På skolan – jobba fram en energiplan

Summering
Ta reda på hur energieffektiv er skola är genom att göra en miljöinventering.
pa-skolan-jobba-fram-en-energiplan
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att bli mer medveten om energianvändning runtomkring er.

Det här behövs

  • Papper och penna

Gör så här

  1. Gå på energijakt och leta efter onödig användning av elektricitet.
    – Hur värms skolan upp?
    – Är lampor på i rum som är tomma?
    – Står maskiner, datorer och annan utrustning på även när ingen är där?
    – Är datorer och annan bild- och ljudutrustning avstängd med tryckknapp eller stand by?
    – Kolla om värme slinker ut i onödan: står fönster eller ytterdörrar öppna, känns det som kall luft smiter in genom springan mellan fönster och karm?
    – Står vattenkranar och droppar?
    – Är det för varmt eller kallt i klassrummet?
    – Undersök vart skolmaten kommer ifrån och om den är ekologisk?
    – Hur mycket skolmat kastas varje dag och vad händer med det som kastas?
    – Hur hanterar skolan sitt avfall? Finns det sopsortering i klassrummen och i skolmatsalen?
  2. Be eleverna rita av rummet eller skolhuset som undersöks och därefter rita in de brister de hittat i undersökningen. Låt eleverna fundera på åtgärder. Rita gärna in förbättringarna på teckningarna.
  3. Involvera skolans personal. Gör en gemensam workshop där personal, skolledning, elever och lärare samlas i grupper och pratar utifrån de undersökningar som eleverna gjort. Perspektivet bör vara vad skolan kan göra för att bli klimatsmartare och minska energianvändningen. Jobba tillsammans fram en miljöplan som alla är överens om.
  4. Låt eleverna följa upp miljöplanen i slutet av varje termin och komma med förslag till förbättringar.

 

Dela gärna:

Senast ändrad 18/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se