Nyfikna frågor – en lek
Kategorier
Syfte
Att öva på uppmärksamhet, minne och reaktionsförmåga.
Det här behövs
- En varationsrik plats
Gör så här
- Ta med eleverna till en plats, vilken som helst, exempelvis ett dike, en skogsglänta, ett bostadshus eller en utsikt över ett landskap.
- Dela in gruppen i två lag.
- Låt deltagarna undersöka platsen ordentligt. Ta god tid på er.
- Efter en viss tid vänder sig alla med ryggen till den studerade platsen.
- Ställ frågor till eleverna om platsen. Låt lagen få varannan fråga. Lagmedlemmarna ska tillsammans bestämma sig för ett svar. Om det första laget svarar fel går frågan över till det andra laget. Varje rätt svar är värt en poäng. Exempel på frågor:
– Finns det en gran på platsen?
– Hur många fönster hade huset?
– Hur många stora stenar såg du? - Laget som samlat ihop flest poäng vinner.