Gå till huvudinnehållet

Mitt val – Matkonsument

Summering
Väck elevernas engagemang kring matfrågor, skapa samtal och utveckla kommunikationsförmågan.
mitt-val
MITT VAL - KONSUMENT, frågeställningar
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att väcka elevernas engagemang kring matfrågor och skapa samtal och att utveckla kommunikationsförmågan.

Det här behövs

Vem bär det största ansvaret för att maten vi äter är schysst producerad?

Hörn 1: Konsumenterna som har möjlighet att välja varor.

Hörn 2: Bonden och andra som producerar maten.

Hörn 3: Politikerna som sätter reglerna.

Hörn 4: Handlaren som säljer maten.

Mitten: Annat förslag.

 Gör så här

Det här är en fyra hörns-övning. Varje hörn i rummet representerar en åsikt i frågan. Om några elever inte håller med om något av de fyra alternativen kan de ställa sig i mitten av rummet.

  1. Ha de fyra alternativen redo, tillsammans med frågeställningarna.
  2. Läs upp frågorna en och en. Deltagarna ställer sig i det hörn som bäst motsvarar deras åsikt i frågan. Mitten av rummet motsvarar ett eget argument.
  3. Ge eleverna gott om tid att placera ut sig efter varje fråga.
  4. Elever som ställt sig på samma plats diskuterar sina val sinsemellan. Låt även någon elev från varje placering berätta om deras egen motivering till placeringen. Var noga med att det inte finns något rätt eller fel svar.

Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.

Dela gärna:

Senast ändrad 03/07/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se