Mitt val – Matkonsument
Kategorier
Syfte
Att väcka elevernas engagemang kring matfrågor och skapa samtal och att utveckla kommunikationsförmågan.
Det här behövs
- En öppen yta
- Frågeställningar
Vem bär det största ansvaret för att maten vi äter är schysst producerad?
Hörn 1: Konsumenterna som har möjlighet att välja varor.
Hörn 2: Bonden och andra som producerar maten.
Hörn 3: Politikerna som sätter reglerna.
Hörn 4: Handlaren som säljer maten.
Mitten: Annat förslag.
Gör så här
Det här är en fyra hörns-övning. Varje hörn i rummet representerar en åsikt i frågan. Om några elever inte håller med om något av de fyra alternativen kan de ställa sig i mitten av rummet.
- Ha de fyra alternativen redo, tillsammans med frågeställningarna.
- Läs upp frågorna en och en. Deltagarna ställer sig i det hörn som bäst motsvarar deras åsikt i frågan. Mitten av rummet motsvarar ett eget argument.
- Ge eleverna gott om tid att placera ut sig efter varje fråga.
- Elever som ställt sig på samma plats diskuterar sina val sinsemellan. Låt även någon elev från varje placering berätta om deras egen motivering till placeringen. Var noga med att det inte finns något rätt eller fel svar.
Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.