Miljömärkningar
Kategorier
Syfte
Att ge eleverna mer kunskap och förståelse för olika miljömärkningar.
Det här behövs
- Lista på olika miljömärkningar med informationstext
- Lista på olika miljömärkningar utan informationstext
- Internet
- Papper och penna
Gör så här
- Skriv ut listan med märkningar, utan informationstext, och gå igenom den tillsammans med eleverna.
– Vilka märkningar har ni sett tidigare?
– Vet ni vad märkningarna innebär?
– Finns det andra märkningar som ni har sett men som inte finns på listan?
Använd listan med informationstexter för att gå igenom vad de olika märkningarna står för. - Gå igenom skillnaderna mellan tredjeparts-märkningar och branschernas egna märkningar. Information finns här nedanför.
- Dela in eleverna i par och fördela de olika märkningarna mellan dem eller låt paren välja andra märkningar som de vill undersöka. Be paren att ta reda på mer om sin märkning.
- Låt paren presentera vad de kommit fram till för klassen. Diskutera för- och nackdelar.
– Tycker eleverna lika eller går åsikterna isär?
– Vilka märkningar är viktigast?
– Vilka gör mest skillnad?
– Är det någon märkning som saknas och i så fall hur borde den utformas? - Dela in eleverna i grupper och låt dem besöka en lokal butik, inventera skolans kök/kopieringsrum/städförråd, besöka kommunhuset eller annan lämplig plats. Låt gärna eleverna ha listan med miljömärkningar med sig.
– Vilka miljömärkningar hittar de?
– Är alla produkter de hittar inom en viss kategori märkta, exempelvis bananer eller kaffe?
– Vilka produkter tycker eleverna borde vara miljömärkta, men saknar märkning idag? - Be varje grupp presentera vad de kommit fram till inför klassen och utforma ett förbättringsförslag till butiken/skolan/kommunhuset. Låt grupperna överlämna förslaget till respektive verksamhet.
- Be eleverna följa upp sitt förslag efter en månad genom att intervjua ansvariga personer.
– Vad har hänt?
– Vad har inte hänt och varför?
Tredjepartsmärkningar och branschmärkningar
Det finns många olika miljömärkningar. Enligt Konsumentverket är det de så kallade tredjepartsmärkningarna som är de mest seriösa av alla miljömärkningar. Den tredje parten består av en miljöcertifieringsorganisation, som står mellan producenten och konsumenten. Miljöcertifieraringsorganisationen som kontrollerar att produkten lever upp till certifieringskraven är oberoende och utan vinstintresse.
Exempel på tredjepartsmärkningar: KRAV, Europalövet, Svanen, Bra miljöval, EU-blomman, FairTrade, FSC, MSC, ASC, GOTS, Rainforest Alliance, UTZ Certified, Svenskt sigill Klimatcertifiering, Svenskt sigill Naturbeteskött, Round Table on Sustainable Palm Oil (RSPO). Mer info om vissa av de här märkningarna hittar ni här.
Vissa företag har egna miljömärkningar. De kan också ha höga miljökrav, men de är inte oberoende i och med att de själva bestämmer kriterierna för sina egna produkter.
Exempel på branschmärkningar: I love Eco, Änglamark, H&M Conscious Collection, Lindex Sustainable Choice