Lär känna och undersök ett träd
Kategorier
Syfte
Att lära känna och lära sig mer om träd.
Det här behövs
- Måttband
- Kompass
- Flora
- Protokoll och penna
Gör så här
- Ta med eleverna till en plats där det finns stora träd.
- Låt eleverna sätta sig vid varsitt träd under cirka tio minuter och svara på frågorna i protokollet.
- Samla ihop eleverna igen och be dem som vill dela med sig av sina upplevelser under trädet.
- Dela in eleverna i mindre grupper och ge dem uppdraget att göra en undersökning av något av gruppens träd utifrån följande frågor:
– Vilket trädslag är det?
– Hur högt är det ungefär? Beskriv kort vilken metod ni använde för att gissa höjden.
– Hur stor är omkretsen i brösthöjd? Hur många personer krävs för att nå runt trädets stam?
– Finns det några hål för fåglar och fladdermöss att vara i?
– Finns det mossor (gröna) och lavar (gråa) på trädstammen? I vilket väderstreck finns det mest lavar i brösthöjd? Varför?
– Finns det några insekter eller spår av insekter på trädet? Titta på löven, på grenarna, på barken och under trädet på marken.
– Finns det några spår av människan på trädet? - Samla grupperna och låt dem jämföra svaren med en annan grupp.
- Avsluta genom att fråga eleverna om de upptäckt eller lärt sig något nytt under dagen?