Gå till huvudinnehållet

Kamrat i kartong

Summering
Experiment som visar hur människokroppen avger värme.
kamrat-i-kartong
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att lära sig mer om hur vi människor deltar i energiflödet.

Det här behövs 

  • Digital termometer
  • Flyttkartong
  • Filt eller ytterkläder

 

Energiprincipen

Energiprincipen, det faktum att energi inte kan förstöras, endast omvandlas från en form till en annan, exempelvis ett fallande föremål omvandlar lägesenergi till rörelseenergi. Även människor deltar i flödet av energi. Den energi som vi mottar då vi äter försöker vi behålla så länge så möjligt genom att ta på varma kläder. Matens kemiska energi tas upp av kroppen. När vi rör oss omvandlas rörelseenergi till värmeenergi. Vi förlorar därmed energi och blir hungriga.

 

Gör så här

  1. Arbeta i stor grupp eller hel klass.
  2. Människan är liksom allt levande beroende av energi. Prata med eleverna om värme. Hur håller vi människor oss varma?
  3. Ställ er i ring fatta varandras händer och håll så en stund. Hur känns det? Varifrån kommer värmen?
  4. Be därefter eleverna att gnugga sina händerna mot varandra. Varifrån kommer värmen?
  5. Visa eleverna hur de kan göra en så kallad åkarbrasa och be dem att prova. Genom att stå upp och omväxlande sträcka ut armarna och slå ihop dem runt överkroppen och samtidigt göra knäböjningar ökar kroppstemperaturen och blodcirkulationen. Namnet sägs komma från att rörelsen praktiserades av frusna åkare, det vill säga vagnskuskar, på hästvagnarnas tid. Hur tycker eleverna att det känns att göra en åkarbrasa? Varifrån kommer värmen?
  6. Mät tillsammans temperaturen i en stor, tom pappkartong. Är det varmare, kallare eller samma temperatur som i klassrummet?
  7. Fråga eleverna vad de tror kommer att hända med temperaturen om en elev kryper ner i lådan och sitter där en stund?
  8. Låt en elev som vågar krypa ner i lådan och sitta kvar med stängt lock i 5 minuter.
  9. Mät därefter temperaturen och försök förklara experimentets resultat.
  10. Gör om experimentet och låt eleven i lådan vara klädd i ytterkläder eller ligga under en filt. Eller låt eleven springa ett varv runt huset innan hen kryper ner i lådan. Blev det någon skillnad?
  11. Låt eleverna dokumentera experimentet i bild och text.

Värmen kommer från kroppen och utandningsluften och den höjer temperaturen i det begränsade utrymmet. Den stigande temperaturen visar att den kemiska energin omvandlas till värme-energi!

Dela gärna:

Senast ändrad 15/02/21

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se