Kalasmiddag – ditt val spelar roll!
Kategorier
Syfte
Att öka elevernas kunskap och medvetenhet vad gäller livsmedelsproduktion.
Gör så här
- Dela in klassen i mindre grupper och ge dem ansvaret för varsin proteinkälla: gris, bönor, lamm, nötkreatur, fisk eller kyckling. Dela ut bilder på på vardera djur/växt så att det blir tydligt vilken grupp som fått vad.
- Be sedan grupperna leta reda på mer fakta om sina proteinkällor utifrån följande frågor. Ta gärna hjälp av Matkalkylatorn:
– Vad äter djuren och vilka är deras behov?
– Vilka behov har den vegetariska proteinkällan?
– Vilka är likheterna och skillnaderna mellan den vegetariska proteinkällan och de olika animaliska proteinerna, vad gäller produktion och konsumtion? - När eleverna känner sig redo påbörjas en tävling i tre ronder mellan de olika proteinkällorna. Låt eleverna diskutera utifrån sina fakta om proteinkällorna och komma fram till ett resultat. En vinnare utses innan nästa rond presenteras.
Rond 1 – Näringsinnehåll
Rond 2 – Klimatpåverkan
Rond 3 – Biologisk mångfald (i samband med produktion) - Diskutera tillsammans med eleverna:
– Vad innebär seger/förlust i tävlingen för hållbar utveckling?
– Kan ett val av meny i skolan förändra skolans ekologiska fotavtryck? - Avsluta med att grupperna kommer fram till ett förslag på hur skolan borde förändra sin meny och lägg fram förslaget till måltidschefen.
Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.