Hur gör djur på vintern?
Kategorier
Syfte
Att lära sig mer om djurens energibehov och deras beroende av lagrad solenergi i växterna för sin överlevnad.
Det här behövs
- Papper och penna
- Eventuellt bok om djur
Gör så här
- Fundera tillsammans med eleverna på hur djuren överlever på vintern, när det är kallt. Vilka olika metoder har insekter, fåglar, kräldjur, fiskar och däggdjur för att överleva vintern? Utgå från frågorna:
– Vilka strategier har de?
– Vilka förberedelser gör de inför vintern?
– Vad gör de på vintern? - Gå ut på skolgården eller i ett naturområde en kall och gärna snöig dag.
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp i uppgift att under tio minuter gå runt själva i området och leta efter vinteraktiva djur eller spår av djur.
- Återsamlas och be grupperna berätta vilka djur de har sett eller hört. Vilka av de strategier eller förberedelser ni diskuterade innan ni gick ut tror eleverna stämmer på de djur de har sett?
- Följ sedan tillsammans något spår som eleverna upptäckt. Stanna upp då och då och fråga vad eleverna tror att djuret har haft för sig.
- Gå tillbaka till klassrummet och låt eleverna rita en bild eller skriva en historia om djuret ni spårat.
Läs mer om hur småkrypen klarar vintern här.
Vintern sätter djuren på hårda prov.
Det gäller att djuren har en energistrategi för att klara vintern! Av fåglarna flyttar cirka 80 procent till andra länder. Några av dem som stannar lägger förråd. Många mesar sitter tätt tillsammans under den kalla vinternatten och exempelvis kungsfågeln behöver äta fyra spindlar varje minut under en kall vinterdag för att klara sig. Många fullbildade insekter ligger i dvala med en ökad socker- och salthalt i kroppen. Bland fjärilarna övervintrar de flesta som puppa eller ägg. Fiskar håller sig i stillhet i en slags kölddvala. Några av de stora däggdjuren är aktiva, andra vintervilar eller sänker ämnesomsättningen rejält. Grod- och kräldjur ändrar sin kroppstemperatur efter omgivningen.