Hur används och sköts skogen?
Kategorier
Syfte
Att ta reda på och lära sig hur skogen används och sköts.
Det här behövs
- Internet
- Digitalkamera eller mobiltelefon
FSC kallas ett internationellt projekt för att miljömärka skogsbruket. Tanken är att få skogsägare att sköta sina skogar på ett sätt som skyddar skogens djur och växter och samtidigt tar hänsyn till människor och ekonomi.
Gör så här
- Vad är en skog? Gör tillsammans med eleverna en tankekarta kring vad en skog är och vad den används till. Låt sedan eleverna läsa om vad en skog är här och på andra platser på internet.
- Låt eleverna redovisa gruppvis för varandra vad de kommit fram till.
- Berätta för eleverna att det finns en skogsvårdslag som skogsägarna är tvungna att följa. Enligt FSC så sköts ungefär hälften av skogarna i Sverige enligt deras system.
- Ta sedan med klassen till en skog. Dela in eleverna i grupper och ge dem i uppdrag att undersöka skogsbruket och skötseln av skogen ni befinner er i.
- Instruera grupperna att gå cirka 500 meter in i skogen och kika efter spår av skogsbruk. Några tips på vad eleverna kan leta efter:
– Stubbar
– Timmerupplag
– Maskinspår
– Trädplantering
– Skogsväg - Be eleverna dokumentera vad de hittat med digitalkamera eller mobiltelefon. Be dem också att reflektera över följande frågor:
– Vilken påverkan har skogsanvändningen på djuren i skogen?
– Är skogen påverkad av skogsbruket på något sätt?
– Är skogen vacker eller ful? - Låt varje grupp presentera vad de kommit fram till och illustrera med bilder, när ni kommer tillbaka till klassrummet.
- Ta reda på vilka skogar som ägs av kommunen.
- Låt alla grupperna formulera frågor till kommunen utifrån följande stödord:
– Naturreservat
– Hur skogen har använts under de senaste 50 åren.
– Planer för framtiden
– Skydd för växter och djur
– Vilka djur som jagas
– FSC - Låt sedan en av grupperna kontakta kommunen och ställa frågor kring skötseln av de kommunägda skogarna. Be gruppen sammanfatta svaren och presentera för övriga klassen vad kommunen berättat.
- Låt övriga grupper göra varsin presentation om skogen utifrån de observationer de gjort.