Heta stolen
Kategorier
Syfte
Att få eleverna att ventilera sina egna uppfattningar om matfrågor, och att skapa samtal där elevernas kunskap och förmåga att kommunicera kring matfrågor utvecklas.
Det här behövs
- Stolar (en stol fler än antalet elever)
Lite mer avancerade påståenden
- Konsumenter har makt
- Ekologiska, importerade grönsaker är bättre än närproducerade
- Det finns ingen närproducerad mjölk i Sverige
- Maten är för billig
- Det är lika viktigt att en gris har det bra som att en hund ska ha det
- Det borde inte gå att köpa färsk sparris i december
- Vi svenskar äter för mycket kött
- Det är bättre att svenska bönder producerar mat till oss som bor i Sverige än att utländska bönder gör det
- Jag kan påverka klimatet genom den mat jag väljer
- Alla har inte råd att köpa bra mat
Gör så här
- Ställ stolar i en ring. En stol fler än antalet elever.
- Be eleverna att ta en plats på stolarna.
- Läs upp ett påstående. De som inte håller med sitter kvar, de som håller med ställer sig upp och byter plats. De som är osäkra sitter kvar men med armarna i kors.
- Fråga eleverna efter varje påstående varför de valde som de gjorde. Lämna utrymme för reflektion och diskussion.
Förslag på enkla påståenden:
– Jag tycker om att laga mat
– Jag gillar ärtsoppa
– Jag har varit i en ladugård
– Det är kul att odla
– Mat är viktigt
– Jag har mjölkat en ko
– Jag vet var min frukost kommer ifrån
– Pannkaka är godare än köttbullar
– Det är viktigt är grisar är glada
– Jag har bakat bröd
– Jag brukar hjälpa till att välja mat
– Jag har varit i ett växthus
– Jag äter nyttig mat
– Jag äter upp all mat på tallriken
Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Mat på hållbar väg.