Framtidsryggsäcken
Kategorier
Syfte
Att reflektera över hur framtidens utmaningar ser ut.
Det här behövs
- Ryggsäck
- Papper och penna
Gör så här
Vi lyssnar ivrigt på väderprognoser. Vädret påverkar mig de närmaste dagarna. Klimatet är ett väderperspektiv på lång sikt. Hur blir klimatet i framtiden i Sverige och i andra delar av världen? Att titta in i framtiden kan liknas vid en resa. En ryggsäck eller resväska förstärker denna bild. Vad vill du stoppa ner i Framtidsryggsäcken?
- Inled med att låta eleverna läsa Living planet report (2018).
- Diskutera med eleverna vilka utmaningar som beskrivs i rapporten och vad som behöver förändras för att vi ska kunna leva mer hållbart. Be eleverna tänka sig att de ska göra en resa in i framtiden.
- Ta fram en riktig ryggsäck och be eleverna skriva ned saker som svarar på frågan: “Vad plockar du upp ur ryggsäcken när du är 60 år och utropar: -Vad bra att jag tog med den!” En sak på varje lapp och föremålen/företeelserna behöver inte få plats i den faktiska ryggsäcken.
- Ge eleverna några minuter att tänka och skriva. Be dem sedan att vika ihop lapparna och stoppa dem i ryggsäcken.
- Vad tycker klassen att det är viktigt att ha med sig i sin framtidsryggsäck? Dela in eleverna i ett jämnt antal grupper och fördela lapparna mellan grupperna.
- Be grupperna att rangordna sina lappar utifrån frågorna:
– Vad är då viktigt?
– Vad är onödigt?
– Vad kommer du att sakna?
– Vad måste du packa ner för att klara det nya klimatet?
– Om ni i gruppen får lägga till tre saker, vad skulle det vara? - Låt grupperna gå ihop två och två och redovisa för varandra.
- Avsluta med att låta eleverna skriva en framtidsnovell.