Gå till huvudinnehållet

Framtidsljus

Summering
Släck lyset i klassrummet, tänd ett ljus och diskutera energi och klimat.
framtidsljus
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att reflektera över klimatförändringarna.

Det här behövs

  • Ett stearinljus, eller ännu hellre ett bivaxljus
  • Papper och penna

Gör så här

  1. Släck ljuset i klassrummet. Tänd ett ljus för hoppet, för möjligheterna, för framtiden! Reflektera tillsammans med klassen över följande frågor:
    – Varifrån kommer energin till våra lampor?
    – Ge exempel på en förnyelsebar energikälla? Vad innebär förnyelsebar? Finns det bra och dålig energi?
    – Energi och klimat hänger ihop, hur då?
    – Är energin rättvist fördelad på jordklotet?
  2. Jämför ett modernt kök i Sverige idag (spishäll, mikro, kaffebryggare, espressomaskin, elvisp, etc) med ett kök i en liten by på landsbygden i Zambia (eldstad, lerugn, 1-2 kokkärl, emaljerade plåttallrikar och muggar). Titta gärna på Dollar Street för att se bilder från olika hem.
  3. Energi, klimatförändringar, jordens befolkning ökar till kanske nio miljarder människor år 2050 … hur ser du på framtiden?
    Låt en elev i taget säga en mening om vad man kan göra mer för att få stopp på klimatförändringarna. Skriv ner alla förslag.
  4. Dela in eleverna i grupper som får cirka tio minuter på sig att diskutera sig fram till ett förslag på vad klassen kan göra för att minska sin energianvändning och vad som kan göras, antingen hemma eller hela klassen tillsammans.
  5. Återsamlas och låt varje grupp sammanfatta sin idé under någon minut. Diskutera tillsammans fortsatt arbete eller gemensamma aktioner.

 

Dela gärna:

Senast ändrad 18/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se