Fossila bränslen
Kategorier
Syfte
Att lära sig mer om fossila bränslen.
Det här behövs
- Internet
Kol och olja har varit energikällor av största betydelse för att bygga upp industrisamhället. 80 procent (2015) av människans energian-vändning globalt sett kommer från fossila bränslen. Samtidigt är fossila bränslen det största hotet mot vår miljö beroende på miljö- och hälsofarliga utsläpp och den tilltagande globala uppvärmningen.
Gör så här
- Diskutera med eleverna och ta reda på hur mycket de vet genom att göra en tankekarta eller brainstorm om fossila bränslen. Vad vill eleverna veta mer om? Låt eleverna parvis välja ut en fråga som de vill undersöka genom att söka information på internet.
- Låt paren presentera svaren för varandra.
- Ge sedan eleverna i uppgift att under en vecka leta information på internet och hålla utkik i media efter texter, bilder och filmer som relaterar till fossila bränslen. Eleverna kan arbeta parvis eller i mindre grupper och försöka svara på någon av följande frågor:
– Oljan sinar samtidigt som det globala energibehovet ökar. Konkurrensen om oljan hårdnar och priset går upp. Vad skulle det få för konsekvenser om oljepriset skulle öka dramatiskt det närmaste året?
– Det västerländska samhällets industri är beroende av oljan. Många länder, företag och privatpersoner försöker hitta alternativ till oljan. Vilka alternativ finns idag?
– Skogen nämns ofta som både koldioxidsänka och råvara för nya bränslen och material. Räcker skogen till för alla framtidens behov? - Be paren/grupperna att sätta ihop materialet till en presentation eller en affisch och presentera vad de kommit fram till för klassen.