Följ en smörgås
Kategorier
Syfte
Att lära sig mer om olika livsmedels väg från jord till bord.
Att öka sin medvetenheten om hur våra vardagliga val har betydelse för miljön.
Det här behövs
- En smörgås med ost och en bit skinka (alternativt banan eller choklad)
- En stor karta
- Internet
- Papper och färgpennor eller målarfärg
Gör så här
- Dela upp klassen i fyra grupper.
- Lägg fram en smörgås med ost och skinka synligt för alla i klassrummet och gå tillsammans igenom vad smörgåsen består av.
- Ge grupperna i uppgift att studera olika delar av smörgåsen och fundera över frågorna här nedanför.
- Låt alla grupper fundera över hur lång väg har smörgåsens olika ingredienser transporterats? Läs på innehållsförteckningen på olika varors förpackningar eller använd internet. Be alla grupper markera på en stor karta varifrån smörgåsens olika ingredienser kommer.
- Be som avslutning alla grupperna att göra en bildserie som visar smörgåsens väg från jord till bord.
Frågor till gruppuppgiften
Grupp 1
– Var kommer osten ifrån? Tänk i flera led, affären, grossisten, mejeriet, djuruppfödaren och så vidare.
– Hur har mjölken till osten producerats? Kan vi veta något om djurets levnadsvillkor?
Grupp 2
– Var kommer skinkan ifrån? Affären, grossisten, charkuteristen, djuruppfödaren, fodertillverkaren och så vidare.
– Hur har köttet till skinkan producerats? Kan vi veta något om djurets levnadsvillkor?
Grupp 3
– Vad finns i brödet?
– Var kommer mjölet i brödet ifrån? Butiken, grossisten, bageriet, kvarnen och så vidare.
Grupp 4
– Vad innebär ett miljömärke för en vara? Läs om olika miljömärkningar som KRAV och Fairtrade med flera.
– Är smörgåsens olika delar miljömärkta eller skulle de kunna vara det?