Fånga färger i naturen
Kategorier
Syfte
Att få eleverna att tänka på alla färger man kan hitta i naturen.
Det här behövs
- Färgat papper eller färgprover från färghandeln
Gör så här
- Klipp olika färgade papper i mindre bitar. Det är också bra att använda exempelvis färgprovs-kort från färghandeln för att få pappersbitar i flera nyanser
- Gå ut på skolgården eller i naturen.
- Ge eleverna ett färgkort va och be dem leta efter något i naturen som har samma färg som pappret/kortet.
- Återsamlas och låt alla lägga sitt föremål tillsammans med det färgade pappret på en vit duk.
- Fråga eleverna hur de kan sortera färgerna. Exempel är: från mörk till ljus, i färgcirkeln, som regnbågen och så vidare.
- Fråga eleverna vilken deras favoritfärg i naturen är och låt dem sedan plocka tio nya föremål i den färgen. Be eleverna bygga en bild av föremålen. Det kan underlätta om eleverna jobbar i par.
- Låt ett par visa sin bild för ett annat par.
- Avsluta med att se er omkring och be eleverna reflektera över en eller flera av följande frågor:
– Vilken färg är mest dominant i naturen just nu?
– Varför tror ni att just den färgen förekommer så ofta på er plats?
– Tror ni att det såg annorlunda eller likadant ut för en månad sedan? Eller om en månad? Varför/varför inte?
– Blir det fler eller färre färger när det är många olika arter (biologisk mångfald) på en plats?