Gå till huvudinnehållet

Fånga färger i naturen

Summering
Få eleverna att tänka på alla färger som finns i naturen.
fanga-farger-i-naturen
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att få eleverna att tänka på alla färger man kan hitta i naturen.

Det här behövs

  • Färgat papper eller färgprover från färghandeln

Blomfält

Gör så här

  1. Klipp olika färgade papper i mindre bitar. Det är också bra att använda exempelvis färgprovs-kort från färghandeln för att få pappersbitar i flera nyanser
  2. Gå ut på skolgården eller i naturen.
  3. Ge eleverna ett färgkort va och be dem leta efter något i naturen som har samma färg som pappret/kortet.
  4. Återsamlas och låt alla lägga sitt föremål tillsammans med det färgade pappret på en vit duk.
  5. Fråga eleverna hur de kan sortera färgerna. Exempel är: från mörk till ljus, i färgcirkeln, som regnbågen och så vidare.
  6. Fråga eleverna vilken deras favoritfärg i naturen är och låt dem sedan plocka tio nya föremål i den färgen. Be eleverna bygga en bild av föremålen. Det kan underlätta om eleverna jobbar i par.
  7. Låt ett par visa sin bild för ett annat par.
  8. Avsluta med att se er omkring och be eleverna reflektera över en eller flera av följande frågor:
    – Vilken färg är mest dominant i naturen just nu?
    – Varför tror ni att just den färgen förekommer så ofta på er plats?
    – Tror ni att det såg annorlunda eller likadant ut för en månad sedan? Eller om en månad? Varför/varför inte?
    – Blir det fler eller färre färger när det är många olika arter (biologisk mångfald) på en plats?

Dela gärna:

Senast ändrad 18/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se