Ett frö under luppen
Kategorier
Syfte
Att hitta och lära sig mer om frön.
Det här behövs
- Frön från olika växter
- Luppar
Exempel på intervjufrågor
- Vad heter du?
- Var kommer du ifrån?
- Vilken färg tycker du om?
- Hur gammal är du?
- Är det någon som skulle vilja äta upp dig?
- Vad händer om du blir upplockad av en fågel?
- Vad händer om du hamnar i jorden?
- Vad behöver du för att växa?
- Vad händer om du blåser iväg?
- Vad skulle kunna få dig att må dåligt?
Gör så här
- Prata med eleverna om vad ett frö är.
- Det finns gott om frön i naturen under större delen av året. Gå ut och leta efter frön tillsammans med eleverna.
- Dela in eleverna i grupper och be dem hitta så många frön de kan under tio minuter.
- Be eleverna studera några olika frön med lupp och skriva ner svaret på följande frågor:
– Med vilka ord skulle ni beskriva föret? Låt dem skriva ned ord som beskriver vad de ser.
– På vilket sätt tror ni att fröet sprids? (Tips: främst tre sätt: via vinden, via djuren och via vatten.)
– Finns det några djur som gärna äter frön? Kan ni nämna några? - Be grupperna att välja ut ett frö. ”Intervjua” det genom att ställa tio frågor till fröet och försöka besvara dem. Exempel på frågor finns här bredvid. Be grupperna redovisa för varandra vad de kom fram till i sina “intervjuer”.
- Låt eleverna fråga i måltidspersonalen vilka fröer som används i matsalen (ärtor, bönor, linser, ris med mera) och gör en utställning med fröer som vi människor äter och frön utifrån som djur äter.
– Äter vi samma fröer?
– Ser de lika ut? - Plantera gärna ett eller flera av fröna som avslutning och se hur de växer!