En tidslinje i naturen
Kategorier
Syfte
Att fundera över hur gamla olika naturföremål är.
Det här behövs
- Vit duk, exempelvis vaxduk eller en bit lakan
Gör så här
- Gå till ett skogsparti med eleverna och dela in dem i grupper.
- Ge varje grupp i uppgift att plocka tio naturföremål, till exempel ljusgrönt barr, brunt barr, bark, grön kotte, brun kotte, en bit mossa, en sten, en gren, ett löv med mera.
- Låt därefter grupperna diskutera hur gamla föremålen är.
Hur kan vi veta hur gamla föremålen är?
Är det som lever alltid yngre än det som är dött?
Är det som är större alltid äldre?
Hur räknas åldern på ett träds gren? Är det trädets ålder eller grenens ålder? - Låt grupperna placera föremålen på en tidslinje utifrån hur gammalt det är. Lägg gärna föremålen på en vit duk så att de syns bättre. Har alla grupper gjort samma bedömning av liknande föremål? Varför/varför inte?
- Låt grupperna placera en vuxen och en elev på tidslinjen. Finns det föremål och är yngre och äldre än dem?