Gå till huvudinnehållet

En matsäck i Tanzania

Summering
Fundera på vad en flicka från Tanzania har i sin matsäck. Finns det likheter och skillnader med den matsäck ni brukar ha?
en-matsack-i-tanzania
Hållbarhetsmålen

Syfte

Att få en förståelse för hur barn i till exempel Tanzania lever. Att se likheter och olikheter.

Någon fri skollunch erbjuds inte i Tanzania. Många äter ett huvudmål om dagen och det sker på kvällen. Vissa elever har långt till skolan och det krävs energi för att gå eller springa dit och hem. Ensidig kost, få måltider, parasiter som bilharzia och malaria kan påverka elevernas skolresultat.

Det här behövs

  • Internet
  • Papper och penna

 

Gör så här

  1. Berätta för eleverna om Sara från Tanzania:
    Sara är 12 år gammal och bor i Tanzania nära Victoriasjön. Familjens hus ligger på landsbygden och till närmaste by Kitongo är det ett par kilometer. Varje dag promenerar Sara med kamraterna Elisabeth, John och Sam en halvtimme för att komma till skolan. Ibland springer de för att komma i tid. När de kommer fram till skolan är de ibland redan hungriga eftersom de gick upp tidigt, och kanske inte åt tillräcklig frukost innan de gick hemifrån. I skolan serveras ingen lunch utan barnen har egen mat med sig.
  2. Fråga eleverna vad de tror finns i Saras matsäck? Jämför den matsäck eleverna brukar ha på utflykter med den de tror Sara har. Finns det likheter och skillnader? Låt eleverna diskutera med varandra i par eller mindre grupper.
  3. Berätta sedan om Saras matsäck:
    Saras matsäck kan bestå av en rökt eller soltorkad fisk och en klick ugali (majsgröt). Maten är kanske förpackad i ett bananblad. Till detta dricker hon vatten. Sara har nog också med sig bananer. Där Sara bor finns det många olika sorter: gula, gröna och röda. Under vissa tider på året finns det härlig färsk mango, apelsiner och andra citrusfrukter som också kan packas ner i matsäcken. Allt är naturligtvis lokalt producerat och förpackningen är snabbt nedbrytbar.
  4. Fråga eleverna vad de skulle ta med sig till skolan om det inte  fanns någon matbespisning. Låt eleverna diskutera i grupper och redovisa för varandra.
  5. Jämför och diskutera! Vilka likheter och skillnader finns mellan Saras matsäck och de matsäckar eleverna föreslår?

 

Dela gärna:

Senast ändrad 28/05/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se