En levande planet
Kategorier
Syfte
Att få eleverna att reflektera över hållbar utveckling ur ett globalt perspektiv.
Det här behövs
- Living planet report (LPR) 2018
- Papper och penna
Gör så här
- Låt eleverna arbeta parvis med den senaste LPR (svenska sammanfattningen). I rapporten finns en del hot och utmaningar för oss och för planeten Jorden. Be eleverna att lista fem stycken utmaningar.
- Låt eleverna välja ut det hot som de tycker är värst och motivera varför.
- Naturen ger oss en mängd saker alldeles gratis, så kallade ekosystemtjänster. Låt eleverna lista de tre som de tycker är de viktigaste och läs mer i rapporten på sidan 8
- På sidan 24 står det att det behövs en ny färdplan för 2020-2050, varför behövs den?
- Låt eleverna sammanfatta LPR med ett par meningar. Vad handlar den om?
- Fråga eleverna vad de skulle vilja säga till landets politiker, nu när de har fakta om tillståndet på jorden? Kan eleverna själva göra något?
- Avsluta med att låta eleverna skriva ett brev till en politiker på lokal eller nationell nivå utifrån sina nya kunskaper. De kan även skriva en debattartikel till lokaltidningen.