Du och naturen – Vad kan du göra i naturen?
Kategorier
Syfte
Att utveckla insikter och kunskaper om naturens värden och ekosystemtjänster.
Det här behövs
- Kreditkortsstora papperslappar
- Ritpapper
- Färger, pennor, kritor, kolkritor och/eller penslar
- E-kort (finns i materialet Naturens tjänster), en omgång kort per grupp
Gör så här
- Diskutera med eleverna vad som menas med begreppet ”natur”. Var finns det natur i din närhet? Finns det olika slags natur? Gör en brainstorm och skriv ned elevernas idéer på tavlan.
- Dela in klassen i grupper och dela ut papperslappar i kreditkortsstorlek, minst fem lappar per person, och be eleverna skriva ned svaret på frågan: Vad är naturen bra för? Be eleverna att skriva så många saker som var och en kommer på. Be eleverna skriva ett svar per lapp.
- Samla ihop och sortera lapparna i högar med liknande innehåll.
- Dela ut minst fem nya lappar i en annan färg till var och en och ställ frågan: Vad betyder naturen för dig? Skriv ett ord på varje lapp.
- Samla ihop och lägg alla dessa lappar på ett annat ställe, sortera i högar med liknande innehåll.
- För därefter ett samtal om elevernas reflektioner och deras olika sätt att se på naturen. Led in samtalet på vilka tjänster vi får av naturen. Utgå gärna från följande frågor:
– Är människan en del av naturen? Varför/varför inte?
– Vad i naturen skulle vi klara oss utan? Varför/varför inte? - Introducera E-korten med ekosystemtjänster och förklara dem. Låt eleverna tillsammans placera ut lapparna som de skrev under punkterna 2 och 4 vid de olika ekosystemtjänsterna.
– Har alla lapparna en koppling till ekosystemtjänsterna?
– Har ni täckt in alla ekosystemtjänster när ni skrev lapparna?
Den här uppgiften baseras på utbildningsmaterialet Naturens tjänster.