Debatt: Olja eller inte olja?
Kategorier
Syfte
Att lära sig mer om intressekonflikterna kring oljan.
30 procent av Sveriges energianvändning kommer enligt Naturvårdsverket (2019) från fossila bränslen som bland annat orsakar klimatförändringen.
Det här behövs
- Internet
Gör så här
- Dela upp klassen i två grupper. Den ena gruppen letar argument för och den andra emot användningen av olja som drivmedel till bilar och andra fordon.
Exempel på frågor att ta med er in i debatten:
– Vad innebär en ökad växthuseffekt?
– Ska vi använda olja eller inte?
– Är det rimligt att använda betydligt mer olja än vad som återbildas?
– Hur ska vi transportera oss utan olja? Vad finns det för alternativa drivmedel?
– Ska vi vänta med nya lösningar tills oljan tar slut?
– Hur ska vi klara energibehovet?
– Hur ska vi hantera koldioxidutsläppen som förbränning av oljan medför?
– Vilka miljö- och hälsofarliga utsläpp är knutna till oljan?
– Hur ska vi ta hand om koldioxiden i atmosfären?
– Vilka problem kan det finnas knutna till alternativen till oljan?
– Vilka positiva effekter kan ett fossilfritt samhälle generera? - Starta debatten under rubriken: Är oljan framtidens energikälla? Det är viktigt att eleverna går in i sin roll. För att göra det mer avancerat kan eleverna delas upp i olika branscher, exempelvis miljörörelsen, bilindustrin, politiken, oljeindustrin, vindkraftsproducenter med flera.