Bajs-odlare
Kategorier
Syfte
Att studera hur en av våra vilda grannar äter och lever. Övningen ska också väcka tankar och diskussioner kring vad eleverna själva tror händer i harens liv.
Det här behövs
- Bild på en hare
- Kruka eller annan förpackning att odla i
- Jord och vatten
- Flora eller internet
- Papper och penna
Spår och spillning från hare.
Så här kan en bajs-odling se ut!
Gör så här
- Börja med att visa eleverna hur en hare ser ut, och låt deras egna tankar komma fram.
– Vad har den för typ av päls?
– Är den liten eller stor, mjuk eller taggig?
– Varför har den så långa baktassar men små framtassar?
– Varför är öronen så stora? - Fråga eleverna hur de tror att haren lever.
– Bor haren i ett bo eller var som helst i naturen?
– Bor haren uppe i träd eller under marken? - Visa eleverna hur harens bajs ser ut och låt dem gissa vad de tror att haren äter.
- Ta med eleverna ut i naturen och gå på bajs-jakt! Se er omkring där ni hittar bajset.
– Hur ser det ut på platsen?
– Känner ni igen några växter?
– Vilka växter är vanliga?
– Vad tror ni att haren har ätit? - Anteckna vilka växter ni ser runt omkring platsen där ni hittat bajset och vad eleverna gissar att haren ätit. Ta sedan med era fynd hem till skolan där det är dags att undersöka vad haren har ätit.
- Plantera bajset i jord och vattna. Placera odlingen ljust och håll tummarna för att något kommer upp!
- Förhoppningsvis kommer det upp något ur krukan efter några veckor. Låt plantan växa ytterligare några veckor, så att mer än de första hjärtbladen kommer upp. Undersök sedan om ni tillsammans kan lista ut vad haren har ätit. Ta hjälp av anteckningarna från platsen. Stämde det med vad eleverna gissade på?