Gå till huvudinnehållet

Anis don demina & WWF
på uppdrag

– EN TÅGTURNÉ GENOM SVERIGE

WWF utmanar Anis don Demina för planeten – kommer han att lyckas? På besök i fem städer tar Anis upp problem som överkonsumtion, klimatförändringar och föroreningar ner till vardagsnivå och visar hur vi alla kan påverka vår framtid. Samtidigt åker WWFs Helenah Swedberg ut på annat håll för att undersöka hur WWF jobbar med lösningar på vår tids stora ödesfrågor. I fem avsnitt var kan du följa Anis och Helenahs hållbarhetsresor genom Sverige – nu åker vi!

Alla avsnitt från tågturnén samlas i spellistorna ovan. Länkar till varje avsnitt finns också per tema här.

LÅT OSS TÅGLUFFA FÖR PLANETEN

Låt oss tågluffa är en serie av WWF Sweden Youth där vi följer Zamir och hans vänner utforska Sveriges alla hörn ur ett hållbart perspektiv med SJs Tågluffarkort. Pandan utmanar Zamir och hans vänner att vara medvetna om sina val på sin upptäcktsresa genom Sverige. Det kan handla om att hitta det bästa second hand fyndet i Örebro, komma på hållbara alternativ för snacks på nattåget eller grilla vegansk korv i Umeå. Varje val gör skillnad!

Vad kommer dom att upptäcka och kommer dom lyckas? Är du med? Låt oss tågluffa för planeten!

Låt oss tågluffa
Anis don Demina
Låt oss tågluffa
Anis don Demina

Välj förändringarna från "Låt oss tågluffa"

• Välj tåget!
  • Second hand i första hand!
  • Dubbla din vego!
  • Välj bara bra choklad!
  • Förflytta dig hållbart
Välj förändringarna

Här är Anis utvalda förändringar för planeten. Gör dem du också!

• Don´t shop till you drop!
  • Bli lunchvegetarian
  • Bygg eller köp ett insektshotell!
  • Välj rätt fisk!
  • Välj tåget!
Välj förändringarna

Fototävling: Vinn tågresor och Anis don Deminas unika cykel!

Dela din bästa sommarbild under hashtagen #fotasvensknatur innan 1 augusti så har du chans att vinna riktigt fina priser.

Tre vinnare får:

• Valfri tur- och returresa med SJ i andra klass på dagtåg inom Sverige.
  • En årsprenumeration på WWF Magasin – en tidning om det som är viktigt, på riktigt.
  • Boken ”Naturlycka – vår värdefulla biologiska mångfald” av Ola Jennersten. Utsedd till Årets Pandabok av WWF.

En av vinnarna får även:

• En unik cykel utsmyckad av artisten, youtubern och WWFs tågkompis Anis Don Demina

Läs mer och tävla

Fota svensk natur

Vad handlar avsnitten om?

Avsnitt 5: Fossilfria transporter

ANIS ÄR I UMEÅ

En av de främsta orsakerna till klimatkrisen är utsläpp av växthusgaser, så vi måste hitta sätt att transportera oss hållbart och fossilfritt. För att uppmuntra detta hjälper Anis människor att göra det roligare att transportera sig med minimalt klimatavtryck.

WWF-HELENAH ÄR I AMMARNÄS/SORSELE

Det går att redan nu se konsekvenserna av klimatförändringar i våra svenska fjäll. Tillsammans med Micke och Anki Vinka besöker Helenah den klättrande trädgränsen, träffar renskötare och lär sig om hur de boende i Vindelfjällen tillsammans skapar förändring.

Du kan välja förändringar för hållbart resande här:

Förflytta dig hållbart
Skippa bilen på korta sträckor
Välj tåget!

Avsnitt 3: Biologisk mångfald

ANIS ÄR I SIGTUNA

Den biologiska mångfalden är svårt hotad och vi behöver fler artrika miljöer till våra hårt arbetande insekter. Anis ger sig ut för att se hur vi kan göra det bra för insekterna igen så de hittar föda och boplatser. Se avsnittet här.

WWF-HELENAH ÄR I YSTAD/LÖDERUP

Helenah undersöker om man kan hjälpa Sveriges biologiska mångfald genom att äta kanelbullar! Det blir en utflykt på bondgården fylld med smarta åtgärder som lärkrutor och blomstrande åkerkanter. Se avsnittet här.

Du kan välja förändringar för den biologiska mångfalden här:

Bygg eller köp ett insektshotell!
Plantera för humlor och bin!
Låt gräsmattan växa!

Avsnitt 1: Hållbar konsumtion

ANIS ÄR I VÄXJÖ

Vår prylkonsumtion gör ett enormt avtryck på planeten. För att minska detta undersöker Anis möjligheten att styla sig hållbart och cirkulärt med minimalt avtryck. Du hittar avsnittet här.

WWF-HELENAH ÄR I ÖREBRO

Följ med till soptippen som blev ett naturreservat. Helenah får se en riktig ”extreme makeover” – efter många år av ohållbart konsumerande och miljöförstöring har naturen kunnat räddas och bli livskraftig igen. Du hittar avsnittet här.

Du kan välja förändringar för en mer hållbar konsumtion här:

Second hand i första hand!
Don´t shop till you drop!
Börja låna, sluta köpa!
Reparera innan du köper nytt

Avsnitt 4: Hav & fisk

ANIS ÄR I GÖTEBORG

Haven producerar hälften av allt syre på planeten, men våra hav är svårt utsatta av platsföroreningar, klimatförändringar och överfiske. Vi måste noga välja vilken fisk vi lägger på tallriken men även se på alternativ till fisk. Anis ger sig ut på djupt vatten för att se vad för ätbart som gömmer sig under ytan. Se avsnittet här.

WWF-HELENAH ÄR PÅ HÖGA KUSTEN

Vi får hänga med på gädd-dejting tillsammans med marinbiologen Lotta Nygård. Helenah lär sig allt om den folkliga och hat-älskade rovfisken gäddans komplicerade kärleksliv och dess livsviktiga roll i ekosystemet. Se avsnittet här.

Du kan välja förändringar för fisk och haven här:

Välj rätt fisk!
Återanvänd din plast
Köp bara den mat du tänker äta

Avsnitt 2: Hållbar mat

ANIS ÄR I HELSINGBORG

Vi äter inte alltid hållbart, maten står för en fjärdedel av en människas klimatpåverkan. Anis får i uppdrag att försöka ändra på detta och lyckas även övertyga de allra mest svårflörtade att ändra på sina kostvanor. Du hittar avsnittet här.

WWF-HELENAH ÄR I HALMSTAD/STENIGE

Helenah träffar Catarina Arvidsson som driver Steninge Kuststation och brinner för planetsmart mat. Tillsammans lagar de flera frestande maträtter som gynnar både klimatet och den biologiska mångfalden. Du hittar avsnittet här.

Du kan välja förändringar för mer hållbar mat här:

Dubbla din vego!
Bli lunchvegetarian
Ät mindre men bättre kött!
Byt tallriksmodellen mot planetmodellen!
 Välj eko!

I SAMARBETE MED SJ UNDER WWFS JUBILEUMSÅR 2021

Läs mer om samarbetet här.

JAG GÖR DET INTE FÖR KOMMANDE
GENERATIONER, JAG GÖR DET FÖR MIN EGEN

”Det känns sjukt kul att få möjligheten att göra nåt kreativt och kul tillsammans med WWF samtidigt som man förhoppningsvis kan göra skillnad. Jag brinner ju för second hand, så jag hoppas att jag får lära mig mer om hur jag som enskild person kan påverka framtiden och planeten.”
– Anis don Demina

GE EN GÅVA

Genom att skänka en gåva stödjer du WWFs viktiga kamp för att till exempel:

• Stoppa tjuvjakten av utrotningshotade arter
  • Stärka lagar, regler och samarbeten världen över
  • Stoppa avskogningen och hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer
  • Hindra ohållbar konsumtion och överexploatering av naturresurser
  • Verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna

GE GÅVA

Senast ändrad 05/07/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.