Gå till huvudinnehållet
MBM_WWF-IGELKOTT_HERO_2_1600x800_1

HJÄLP OSS RÄKNA
SVERIGES IGELKOTTAR!

Igelkottarna blir allt färre. Och vi behöver veta mer om dem för att kunna hjälpa dem! Under Igelkottsveckan 2024 räknade vi tillsammans Sveriges igelkottar och vi fick in över 43 000 observationer. Och ytterligare över 8 000 observationer kom in till Nordens ark.

Missade du Igelkottsveckan? Ingen fara. Du kan fortsätta rapportera in de igelkottar du träffar på. Fyll i dina observationer i formuläret nedan så exakt som det går.

Rapportera in de igelkottar du ser, både levande och döda – och om du inte ser några igelkottar alls, för det är också en viktig observation i kartläggningen. Du behöver inte hålla reda på om du rapporterar in samma igelkott flera dagar i rad – det viktiga är att få in så många observationer som möjligt, sedan hanteras det av det statistiska räkneverktyget.

FYLL I DIN OBSERVATION HÄR:

Hittills har 0 rapporteringar kommit in!

(En rapportering kan innehålla flera registreringar av levande/döda/inga påträffade igelkottar)

Levande
Död av naturliga orsaker
Död påkörd
Inte sett någon igelkott

Kartan visar observationer av levande igelkottar:

igelkott-äter

TIPS NÄR DU RÄKNAR IGELKOTTAR

Räkna på kvällen. Igelkottar är mest aktiva mellan skymning och gryning. Det är då du har störst chans att se dem.

Locka med mat. Placera ut kattmat och vatten. Börja några dagar i förväg, så har igelkottarna chans att upptäcka att det finns en härlig buffé.

Tyst och lugnt. Igelkottar brukar vara känsliga för höga ljud. De vågar förmodligen inte komma fram om det är mycket ljud i din trädgård. Tänk också på att hålla avstånd och låta de vilda djuren få vara ifred.

Hundar är läskiga. Tänk på att hundars närvaro kan skrämma bort igelkottar.

Titta med jämna mellanrum. Istället för att sitta och vänta ute i trädgården, så kan du gå ut varje halvtimme under kvällen eller spana från fönstret.

Inte bara i trädgårdar. Gå en kvällspromenad i grannskapet och rapportera de igelkottar du ser, både levande och döda.

Vill du hjälpa igelkotten ännu mer?

Stöd som NaturfadderRegistrera din observation

Dela gärna:

Senast ändrad 20/08/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.