CONNOISSEUR CLUB

43% VÄRDETILLVÄXT PÅ DINA VÄRDEPAPPER

Krisen för den biologiska mångfalden är värre än någonsin. Två tredjedelar av våra vilda ryggradsdjur och hälften av jordens regnskogar har försvunnit. Klimatet förändras snabbt, men tillsammans kan vi vända utvecklingen.

SÅ KAN DU BIDRA

WWF är en skattebefriad stiftelse. När du skänker värdepapper (aktier, fonder, obligationer) eller aktieutdelning går hela beloppet till WWFs arbete utan avdrag för kapitalvinstskatt. Värdet på din gåva ökar med hela 43 %* jämfört med vad du själv hade fått disponera och gåvan gör på så vis ännu mer nytta. Stora gåvor är viktiga för att möjliggöra WWFs arbete. Varje dag kommer vi ett steg längre, men det behövs mer resurser för att kunna ta de stora och avgörande stegen.

Kontakta vår jurist för att diskutera hur du kan bidra.

Jessica König
Jurist, Ansvarig stora gåvor & testamentsgåvor

076-40 33 36 / jessica.konig@wwf.se

➤ Det här gör WWF (Utfällbar)

Naturkrisen är värre än någonsin. Bestånden av vilda djur har i snitt minskat med 69 procent på mindre än 50 år.* Någonting är allvarligt fel och utrotningshotet är överhängande för många arter. Orsakerna är bland annat skövling av tropikskogar, förstörda livsmiljöer, föroreningar, överexploatering, tjuvjakt och klimatförändringar. Men det finns hopp. Naturen kan återhämta sig om vi bara ger den en chans. WWF kämpar för att bevara den biologiska mångfalden och säkra hotade arters överlevnad. Vi arbetar varje dag i mer än 100 länder med allt från kraftfulla naturvårdsinsatser till klimatsmarta energilösningar. WWF är en global organisation som bedriver aktivt naturvårdsarbete i fält och vid de internationella förhandlingsborden. Vårt arbete är ofta helt avgörande, men för att lyckas måste vi bli fler som tänker stort och agerar.

Här kan du läsa mer om hur vi jobbar.

Vill du veta mer?

Fonder, aktier & obligationer

Det är enkelt att skänka värdepapper (exempelvis aktier, fonder eller obligationer) till WWF. Kontakta din bank för att få hjälp att föra över de värdepapper du önskar överlåta till WWF. Som mottagare är vi helt befriade från kapitalvinstskatt.

WWFs depåkonto hos SEB är 01-004-545 398
Organisationsnummer 80 20 05-9823

GÖR SÅ HÄR

Aktieutdelning

När du skänker utdelningen från dina aktier gör du WWF till mottagare (rättighetshavare) av din utdelning. Det behöver ske minst en vecka före bolagsstämman. För att se när bolagsstämman äger rum kan du kontakta din bank, depåinstitut eller besöka bolagens hemsidor.

Skriv ut och fyll i gåvoblanketten nedan och kontakta därefter din bank eller depåinstitut som hjälper dig med resten.

HÄMTA GÅVOBLANKETT

LÄS MER HÄR

* Vid 30% kapitalskatt får du behålla 700 kronor efter skatt av en utdelning på 1 000 kronor. När utdelningen skänks till en ideell organisation är den skattebefriad. Världsnaturfonden WWF får behålla 1 000 kronor därmed har köpkraften för gåvan ökat med 43%.

Senast ändrad 29/01/24