Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|06 feb, 2013|Pressmaterial

WWF uppmanar EU-parlamentarikerna: Rösta ja till hållbara fiskbestånd i EU

Idag 6 februari röstar EU-parlamentet om viktiga delar av unionens nya fiskereform. WWF uppmanar ledamöterna att rösta ja till förslaget om en hållbar fiskepolitik för att rädda bestånden för framtiden.

– Vi hoppas att en majoritet av ledamöterna röstar ja till reformförslaget. Vi måste säkra en miljömässig, social och ekonomisk hållbar utveckling i de europeiska haven. Det handlar om att rösta bort decennier av överfiske, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

I december 2012 röstade parlamentets fiskeriutskott för en rad reformförslag som ska åtgärda EU:s misslyckade fiskeripolitik, bland annat ett förbud mot överfiske och mot dumpning av fisk. Framgångar har nåtts i reformen av den europeiska fiskeripolitiken fram till nu, men det är fortfarande en bit kvar innan alla slutgiltiga beslut är på plats.

I dagsläget är två tredjedelar av EU:s kommersiella fiskbestånd överfiskade. Enligt en undersökning som WWF tidigare låtit göra vill 88 procent av invånarna köpa hållbart fångad fisk. Men verkligheten är en annan. EU-ländernas fiskeministrar har bara följt forskarnas råd om kvoter i 13 procent av sina beslut. Istället har de ofta satt kvoter som i genomsnitt är 45 procent högre än de vetenskapliga rekommendationerna.

– För att säkra fiskbestånden och ekosystemen är det viktigt att ledamöterna i parlamentet stödjer utskottet linje med en enad röst och visar styrkan i Europaparlamentets nya medbeslutande roll, säger Inger Näslund, t f chef för WWFs vattenmiljöenhet.

Reformen innebär att EU:s medlemsländer blir ansvariga för att återuppbygga fiskbestånden. År 2015 måste medlemsländerna införa hållbara fångstkvoter som gör att bestånden är återhämtade senast 2020. I dag slängs mycket fisk tillbaka i havet, men i reformförslaget ingår att dumpning av fisk ska förbjudas.

Tidigare har EU:s fiskeministrar inte haft några krav på sig att minska fisket i EUs vatten.

Efter beslutet i parlamentet väntar tuffa förhandlingar med medlemsländernas fiskeministrar. Motstånd väntas från bland annat Spanien och Frankrike.

För frågor, kontakta:
Inger Näslund, t f enhetschef vattenmiljö på WWF, 070-105 30 57
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77

Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.