Våra nuvarande nationella klimatmål innebär att Sverige mestadels måste klara målen genom utsläppsminskningar på hemmaplan. Hassler föreslår att Sverige bör köpa utsläppsutrymme från andra EU-länder, vilket är tillåtet utan begränsningar enligt EU:s regler.
–Det vore ett stort misstag om regeringen gör Sverige beroende av att köpa utsläppsutrymme av andra EU-länder för att klara sina klimatåtaganden. Vi vet inte om det kommer att finnas utsläppsutrymme att köpa eller vad det kan komma att kosta, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF Sverige.
–Tack vare klimatomställningen sker just nu enorma industriinvesteringar i Sverige och det skapar tusentals nya jobbtillfällen. Ambitiösa klimatmål och politik som minskar utsläppen på hemmaplan är inte bara nödvändigt som svar på klimatkrisen, det är också det bästa för Sverige. Satsa på klimatomställningen i Sverige, inte i andra EU-länder, säger David Mjureke, klimatexpert på WWF.
Hassler föreslår att utsläppsmålet för transportsektorn skrotas och ersätts med ett mål för elektrifiering av sektorn.
–Elektrifiering av transportsektorn är jätteviktigt. Men förslaget innebär en rökridå som döljer att utsläppen kommer att skena när regeringen sänker skatten på bensin och diesel samt kravnivåerna i reduktionsplikten. Det innebär också att åtgärder för att minska biltrafiken i städer inte omfattas av målet och därmed riskerar att nedprioriteras, vilket är negativt för såväl stadsliv, som klimat och folkhälsa. Förslaget fokuserar för ensidigt på elektrifiering och innebär en försvagning av transportmålet, fortsätter David Mjureke.
– Även om Hassler i sin utredning föreslår ambitionsminskningar och öppnar upp för osäkerheter kring klimatmålen finns det andra förslag i utredningen som WWF ser positivt på. Det gäller bland annat att närboende samt kommuner ska kompenseras vid vindkraftsetablering och att man föreslår en översyn av det kommunala vetot. Ett nationellt utsläppshandelssystem kan också vara en intressant väg framåt, men det beror såklart på dess utformning, avslutar David Mjureke, klimatexpert på WWF.