– Genom dessa kampanjerbjudanden bidrar svenska matbutiker till den höga miljöpåverkan som köttet har. Livsmedelskedjorna skulle lätt kunna ändra det, genom att inte uppmuntra konsumenterna att köpa mer kött än planerat och att inte marknadsföra kött som får rött eller gult ljus i Köttguiden, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på WWF. Superlist-undersökningen som nu genomförts i Sverige omfattar de fyra största dagligvarukedjornas online-butiker och annonsblad som fanns tillgängliga på nätet under sex veckor i augusti och september i år. Varje vecka som undersöktes fanns det erbjudanden på köttprodukter och två av tre erbjudanden på köttprodukter var flerköpserbjudanden visar undersökningen. Detta skapar problem, eftersom dagligvaruhandeln står för cirka 70 procent av den totala livsmedelskonsumtionen.
Minskad konsumtion av kött är en av de viktigaste åtgärderna för att få ner klimatgasutsläppen och klara de globala hållbarhetsmålen. Ny forskning i Storbritannien har visat att flerköpserbjudanden av typen ”tre till priset av två” leder till ökad konsumtion av den marknadsförda maten vilket är en utveckling i helt fel riktning.
– Att handeln lockar kunder med erbjudanden på kött är ohållbart på så många vis. Det leder till att hållbarhetsmålen blir omöjliga att nå och att det nödvändiga skiftet till mer växtbaserat hindras, säger Anna Richert på WWF. Mindre men bättre kött är vägen framåt för hållbara matval, men andelen kött med grönt ljus i Köttguiden är låg i svenska mataffärer. I denna studie står kött med grönt ljus för lite mer än två procent av erbjudanden under perioden som undersöktes. Dessutom visar en annan studie från WWF att en majoritet av de svenska konsumenterna tycker att det är svårt att hitta de hållbara alternativen i butiker och att den maten är dyr. Samtidigt har livsmedelspriserna generellt stigit mycket de senaste två åren och är en utmaning för många.
– I dessa tider med höga matpriser är vårt råd att äta mer växtbaserat och minska matsvinnet. Då har man större möjlighet att köpa miljömärkt kött, när man väl äter det. Vi ser en tydlig öppning för mer certifierat naturbetskött i butikerna, märkt med Svensk Sigill Naturbeteskött. Om kött ska kampanjas så är det sådant kött vi vill se i reklambladen, fortsätter Anna Richert.