Europeiska företag som använder soja till djurfoder för produktion av animaliska livsmedel måste ställa hårdare krav på att odlarna minskar de negativa effekterna av sojaproduktionen. Det visar en ny WWF-rapport som släpps i samband med årsmötet för den globala rundabordsprocessen för soja, Round Table for Responsible Soy, RTRS, i Brasilien.
– Europa importerar 34 miljoner ton soja per år, så det krävs att företagen vaknar och tar mer ansvar. Många gör fortfarande alldeles för lite för att minska miljöförstöringen och sociala konflikter i Latinamerika där mycket av sojan odlas, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF. Enligt WWFs nya rapport – The WWF Soy Report Card som granskat företag i fem länder i Europa – ligger svenska företag bra till när det gäller att ta ansvar för hur den soja som används i produktionen av de animaliska livsmedel de köper in – som kött, mjölk och ägg – har producerats. Men globalt är läget allvarligt och mycket mer måste göras. 27 företag från hela livsmedelskedjan i den svenska Sojadialogen enades nyligen kring krav på certifiering av sojan. Målet är att 60 procent av sojan 2014 och 100 procent av sojan 2015 som används för produktion av livsmedel som konsumeras i Sverige, ska vara ansvarsfullt producerad – miljömässigt och socialt. Många företag och snabbmatskedjor har inte skrivit på ansvarstagandet och WWF uppmanar dem att följa efter. Annars kommer stora mängder ocertifierad soja som bidrar till avskogning och sociala konflikter att indirekt komma in via importen av kött, ägg, mjölkprodukter och odlad fisk. – I Sverige måste vi ställa hårdare krav på importen. I Danmark har till exempel Danish Crown med varumärken som Tulip och foderföretaget DLG inte gjort något trovärdigt åtagande, vilket vi är mycket kritiska till, säger Lena Tham, ansvarig för sojafrågor på svenska WWF. Andra företag som behöver göra mer är Danone och Danpo. WWF har i rapporten The WWF Soy Report Card granskat 88 större detaljhandelsföretag, producenter och foderleverantörer från Danmark, Frankrike, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Den visar att europeiska företag och länder med lätthet skulle kunna göra mycket mer, som till exempel att ställa krav på soja certifierad enligt RTRS eller Proterra, de två trovärdiga system för ansvarsfull soja som finns idag. Några företag som är på god väg att klara målet på 100 procent certifierad soja till år 2015 är bland annat det dansk-svenska mejeriföretaget Arla, holländska FrieslandCampina och Ahold, brittiska Marks & Spencer och Waitrose och svenska Lantmännen samt deltagarna i Sojadialogen. Hälften av kött- och äggföretagen i Europa och nästan hälften av fodertillverkarna har inte svarat på WWFs enkät till rapporten. Detta jämfört med en femtedel av konsument- och mejeriföretagen och en tredjedel av mat- och detaljhandelsföretagen. Fakta: De senaste 50 åren har den globala sojaproduktionen ökat från 27 miljoner ton till dryga 269 miljoner ton – främst för djurfoder vid produktion av kött, mjölk och ägg och vid odling av fisk. Ökad köttkonsumtion är den enskilt viktigaste orsaken. Den storskaliga odlingen förstör unika naturområden när miljoner hektar skog och savanner i bland annat Brasilien omvandlas till jordbruksmark. Kina är idag världens största importör av soja och beräknas öka sin import med ytterligare cirka 60 procent under den närmaste tio åren. Köttproduktionen ökar också i Argentina och Brasilien, både för lokal konsumtion och export. När den värdefulla biologiska mångfalden försvinner påverkas viktiga ekosystemtjänster, som till exempel vattenförsörjning. Samtidigt ökar också utsläppen av växthusgaser. Vid sojaodling används dessutom stora mängder jordbrukskemikalier med negativa effekter på både miljön och människors hälsa. Världsnaturfonden WWF har varit med och initierat den svenska Sojadialogen med representanter för hela den svenska produktionen, där företag som Arla, Skånemejerier, Kronfågel, HKScan, ICA, Coop och Axfood, Martin & Servera samt Lantmännen ingår. 2014 ska minst 60 procent och 2015 ska 100 procent av den soja som används eller säljs av företagen i den svenska Sojadialogen vara ansvarsfullt producerad. Ladda ner WWFs sojarapport här: http://assets.panda.org/downloads/soyreportcard2014.pdf Läs mer om soja på: http://www.wwf.se/vrt-arbete/ekologiska-fotavtryck/palmolja-soja-och-frndrade-marknader/1551375-soja-en-viktig-proteinklla Pressbilder finns på: www.wwf.se/pressbilder För frågor, kontakta: Lena Tham, expert sojafrågor WWF, 0708-731 802 Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77Pressmeddelande|08 maj, 2014|Pressmaterial