Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|06 maj, 2013|Pressmaterial

Vilken svensk stad blir klimatsmartast?

Det är dags för anmälan till WWFs klimatutmaning Earth Hour City Challenge 2014 för städer och kommuner i Sverige och i minst 15 andra länder. Världens stadsbor står för över 70 procent av de globala koldioxidutsläppen – men städerna har också en stor potential att skapa förutsättningar för klimatsmarta och hållbara livsstilar.

WWFs Earth Hour City Challenge är ett initiativ av Världsnaturfonden WWF i Sverige för att uppmärksamma och belöna städer som är beredda att göra betydande långsiktiga insatser för att bekämpa den globala uppvärmningen.

– Om vi ska undvika riskerna med en ökad global uppvärmning behöver världen omedelbara och ambitiösa klimatåtgärder på alla tänkbara nivåer. Ett globalt, bindande klimatavtal är viktigt – men städerna kan också spela en avgörande roll genom att minska utsläppen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Malmö blev den första staden som fick utmärkelsen Earth Hour Capital i Sverige 2011. Året därpå expanderade projektet till ytligare 5 länder: Kanada, Indien, Italien, Norge, Sverige, USA med totalt 66 deltagande städer. Vilket innebar att Uppsala utsågs till Årets svenska Earth Hour-stad 2013 – och bland annat prisades för det innovativa arbetet med Klimatprotokollet och satsningen på förnybara bränslen inom transportsektorn.

Vancouver i Kanada utsågs senare till Global Earth Hour Capital 2013 i hård konkurrens med Uppsala, Forlì i Italien, New Delhi i Indien, Oslo i Norge och San Francisco i USA. Juryn ansåg att Vancouver är världsledande på klimatsmart stadsutveckling, vilket är särskilt imponerande med tanke på Kanadas låga nationella ambitioner inom klimatområdet.

Stadsutmaningen Earth Hour City Challenge startades av WWF 2010. Juryn lägger stor vikt vid hur städerna planerar för behov av bostäder, transporter och energi. Samarbete sker med stadsnätverket ICLEI – Local Governments for Sustainability och informationen rapporteras in till den internationellt erkända plattformen Carbonn Cities Climate Registry (CCCR).

Earth Hour City Challenge 2014

Städer i minst 15 länder deltar i Earth Hour City Challenge 2014 – bland andra Brasilien, Belgien, Danmark, Finland, Indien, Indonesien, Italien, Kanada, Mexiko, Nederländerna, Norge, Sverige, Sydkorea och USA – som drivs av WWF i samarbete med ICLEI samt Svenska Postkodlotteriet.

WWFs mål är att mobilisera insatser och stöd från städer i den globala omställningen till en 100 procent förnybar och hållbar framtid.

Anmälan
Städer och kommuner som vill delta kan registrera sina uppgifter mellan 1 maj och 13 oktober 2013 på Carbonn Cities Climate Registry (CCCR), en internationellt erkänd plattform som förvaltas av ICLEI:

Deltagande städers strategier utvärderas av en internationell jury som utser respektive lands Earth Hour City-stad 2014. I mars 2014 utses staden med det högsta totala betyget till Global Earth Hour Capital.

Juryn i WWF Earth Hour City Challenge 2014:

• Gino van Begin, Secretary General of ICLEI
  • Martha Delgado, General Director of the Secretariat of the Global Cities Covenant on Climate
  • Amanda Eichel, Director of Initiatives and City Support, C40 Cities Climate Leadership Group
  • Christiana Figueres, UNFCCC Executive Secretary
  • Simon Giles, Senior Principal Intelligent Cities, Accenture Global, Accenture
  • Dan Hoornweg, Professor and Jeff Boyce Research Chair, University of Ontario Institute of Technology
  • Pietro Laureano, architect and urban planner, UNESCO consultant
  • Conor Riffle, Head of CDP Cities

För mer information, kontakta:
Carina Borgström-Hansson, expert ekologiska fotavtryck WWF
070-885 51 85, carina.borgstrom-hansson@wwf.se
Barbara Evaeus, kommunikationsansvarig Earth Hour City Challenge, WWF
070-393 9030, barbara.evaeus@wwf.se
Katarina Herou, tf pressekreterare WWF, 0702-825 125

Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24

Besök Frågor och svar om du har några frågor.