Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|30 apr, 2014|Pressmaterial

Världens största regnskogsskövlare lovar återskapa en miljon hektar skog

Efter intensiva påtryckningar från WWF och flera andra miljöorganisationer har världens största regnskogsskövlare, pappersföretaget Asia Pulp and Paper (APP), åtagit sig att restaurera och återställa en miljon hektar förstörd regnskog på Borneo och Sumatra.

WWF välkomnar APP:s löfte och för en gångs skull ser situationen för elefanter, orangutanger och tigrar lite ljusare ut – men WWF kommer att följa processen mycket noga för att följa upp att APP verkligen genomför det man nu lovar, säger Håkan Wirtén generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF. APP är en av världens större pappers- och massatillverkare med produktion i främst Asien. Efter kraftiga påtryckningar från bland andra WWF meddelade APP i början av 2013 att avverkningen av regnskog skulle avvecklas och att företaget istället skulle satsa på trädplantager. Tyvärr är redan mycket av låglandsregnskogen till stora delar försvunnen i de områden där företaget verkar.  Då framfördes krav på att APP måste börja återställa regnskog och därmed ta ett helhetsansvar för sin långa historia som en av världens viktigaste företag bakom regnskogsskövlingen. Totalt har APP skövlat cirka två miljoner hektar de senaste decennierna, en yta motsvarande ytan av både Skåne och Östergötland. Främst har det handlat om de mest värdefulla områdena i de artrika låglandsregnskogarna där tigrar och orangutanger tidigare levde. Idag står där istället monokulturer av snabbväxande trädarter som akacia. APP har under lång tid varit utsatt för kampanjer från miljöorganisationer och har även efter det nya åtagandet mycket kvar att leva upp till enligt WWF.  – WWF rekommenderar fortfarande pappersköpare att avstå från köp av APP-produkter tills tydliga och oberoende bevis finns för att företaget verkligen genomför sina åtaganden, säger Per Larsson, Expert, Skog och handel med träprodukter, WWF. Även svenska företag – speciellt sådana som importerar produkter från Asien – riskerar att köpa in pappersprodukter och pappersförpackningar från APP och andra papperstillverkare som är kopplade till regnskogsskövling i Indonesien. Hur återskapandet av regnskogen ska gå till är ännu inte helt känt, förutom att förstörd mark både på Sumatra och på Borneo ska restaureras. Det är ett enormt åtagande och måste involvera lokalbefolkning, olika företag och myndigheter – och ett stort nytänkanade – om ett av de mest omfattande restaureringsprogrammen för regnskog världen skådat ska kunna genomföras.  – Att vi lyckats få världens största regnskogskövlare att åta sig att återskapa en miljon hektar förstörd regnskog är en jätteseger för regnskogen. Nu återstår att ro detta i hamn och WWF kommer att försöka bistå och göra allt vi kan för att det ska lyckas, säger Olle Forshed, regnskogsansvarig på Världsnaturfonden WWF. Pressbilder: www.wwf.se/pressbilder Mer information: Advisory to Buyers and Investors of Sinar Mas Group/Asia Pulp and Paper NGO’s give Asian pulp and paper giant performance test on promises Can notorious deforesters turn over a new leaf? The APP saga – Years of destruction and promises, are they now serious? För frågor: Per Larsson, expert skog och handel med träprodukter, WWF, 0709-611 752 Olle Forshed, regnskogsansvarig, WWF, 0702-153 643 Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77

Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 19/03/20

Besök Frågor och svar om du har några frågor.