Pressmeddelande|05 mar, 2015|Pressmaterial

Postkodlotteriet ger mångmiljonstöd till miljön och naturen

Vid Postkodlotteriets årliga utdelning till sina förmånstagare den 4 mars på Stockholm Waterfront Congress Centre, fick Världsnaturfonden WWF ta emot 55 miljoner kronor från 10-årsjubilerande Postkodlotteriet.

– Ett stort varmt tack till Postkodlotteriet och alla lottköpare för ett fantastiskt stöd. Det gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt globala miljö- och naturvårdsarbete. Planetens utmaningar är enorma. Tillsammans kan vi påverka utvecklingen för en mer hållbar framtid, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF

Pengarna går bland annat till att skydda mer av orangutangernas skogar på Borneo och bevara Afrikas sista bergsgorillor. Att arbeta för levande hav med friska marina ekosystem är ytterligare ett annat viktigt område. Stort fokus ligger också på att hitta lösningar på en av mänsklighetens största utmaningar – den globala uppvärmningen – och driva på utvecklingen för att få mer klimatsmarta och hållbara städer.

Stödet från Postkodlotteriet används också för att engagera barn och unga för natur- och miljöfrågor, bland annat genom ungdomssajten och webbcommunityn Panda Planet.

Totalt får WWF och ett 50-tal andra ideella organisationer dela på 1, 18 miljarder kronor. Sedan starten för Postkodlotteriet 2005 har WWF fått ta emot cirka 430 miljoner kronor.

– Postkodlotteriet har en vision om en bättre värld för människor, djur och miljö. Vi är därför glada och stolta över att kunna fördela hela vårt överskott till WWF och ytterligare 52 fantastiska ideella organisationer, säger Cecilia Bergendahl, vice vd för Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

Pressbilder kan laddas ned här: www.wwf.se/press-postkod

För frågor, kontakta:
Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 0705-65 45 15
Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-629 10 77

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24