Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|20 mar, 2017|Pressmaterial

Ny Sifo: Klimatet viktigaste samhällsfrågan för unga

Klimatförändringarna är den viktigaste samhällsfrågan idag för unga mellan 16-25 år. Sex av tio tänker på klimatförändringen minst en gång i veckan och oroar sig över klimatets påverkan på framtiden. För befolkningen i sin helhet är andelen strax under hälften. Var femte ung kvinna är vegetarian av klimatskäl. Det visar Klimatbarometern 2017 som gjorts av Sifo på uppdrag av WWF.

Medan klimatförändringarna ligger i topp som den samhällsfråga de unga (16-25 år) uppger att de oroar sig mest för, har den gått ned till tredje plats för hela befolkningen. Oro för ”militära konflikter och krig” samt ”terrorism” kommer på första och andra plats. Nästan hälften av alla svenskar mellan 16-79 år oroar sig för hur klimatförändringarna kommer att påverka framtiden (47 procent).

– Det känns hoppfullt att just de unga är på rätt spår. Om vi ska vi nå klimatmålen globalt måste koldioxidutsläppen plana ut före 2020 för att därefter halveras ungefär vart tionde år. Svenskarna har bland de största fotavtrycken i världen och släpper ut elva ton växthusgaser per år och person. Inför klimatmanifestationen Earth Hour 25 mars uppmanar vi beslutsfattarna att agera kraftfullt i omställningen mot det fossilfria samhället, så att vi kan börja leva inom ramarna för en planet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Just nu pekar flera trender åt fel håll. Både flygresorna och köttkonsumtionen ökar. I Sverige lever vi som om vi hade 4,2 planeter till vårt förfogande.

– Det är inte konstigt att vi unga bryr oss mer om klimatförändringarna. De sker här och nu och vi måste göra något. Det är inte bara ökade koldioxidutsläpp som står på spel utan hela våra liv. I den här förändringen är det viktigare än någonsin att alla ungas röster får höras, säger Fanny Jönsson, kommunikatör på WWF Sweden Youth.

– Matsvinnet måste minska kraftigt och köttkonsumtionen i Sverige behöver halveras. Drar vi ner på konsumtionen mår vi också bättre och håller oss friskare, samtidigt som det är bättre för klimatet och miljön, säger Anna Richert, expert på hållbar mat på WWF.

En större andel av den yngre generationen uppger att de är vegetarianer eller veganer – 13 procent jämfört med 7 procent för befolkningen som helhet. Var femte kvinna mellan 16–20 år (21 procent) äter inte kött. I gruppen män 50+ är siffran 3 procent.

Positivt är det växande intresset för delningsekonomin. 37% av 26-35-åringarna tror att de i högre utsträckning kommer att hyra, låna eller dela tjänster och prylar den närmaste 5-årsperioden.

–Särskilt den yngre halvan av befolkningen har en stor aptit att pröva nya tjänster som bilpooler, hyrcyklar, kläduthyrnings- och musikdelningstjänster som minskar miljöpåverkan. Förhoppningsvis är det bara början på en positiv utveckling mot en mer hälsosam cirkulär ekonomi med mycket lägre utsläpp, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare klimat, energi och innovation på WWF.[

Några resultat i Klimatbarometern för unga (16-25 år)

94 procent uppger att de tycker att det är viktigt att leva klimatsmart.

31 procent vill ta ett eget personligt ansvar för att stoppa klimatförändringarna   

33 procent tror att de inom 5 år i högre utsträckning kommer att hyra eller låna till exempel kläder, bil eller sportutrustning istället för att köpa. De främsta anledningarna som uppges är att spara pengar och minska sin klimatpåverkan.

21 procent av kvinnorna mellan 16-20 år säger att de är vegetarianer eller veganer jämfört med gruppen män 50+, där motsvarande siffra är 3 procent.

43 procent uppger att de har dragit ner på köttätandet under det senaste året för att minska sin klimatpåverkan.

25 procent av 16-25 åringarna har köpt digitala tjänster istället för produkter under det senaste året för att minska sin klimatpåverkan.

8 procent uppger att de har hyrt saker istället för att köpa dem under det senaste året för att minska sin klimatpåverkan.

7 procent har deltagit i klädbytardagar eller bytt prylar under det senaste året, för att minska sin klimatpåverkan

Testa dig själv och dina utsläpp i nya Klimatkalkylatorn:

http://www.wwf.se/press/aktuellt/1692637-ny-klimatkalkylator-haller-koll-hur-manga-jordklot-lever-du-av

Läs mer om Klimatbarometern 2017 på wwf.se/pressrum

För frågor, kontakta:  

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 0705-654 515, hakan.wirten@wwf.se

Stefan Henningsson, senior rådgivare klimat, energi och innovation WWF, 070-579 92 91, stefan.henningsson@wwf.se

Anna Richert, expert hållbar mat, 070-637 68 78, anna.richert@wwf.se 

Fanny Jönsson, kommunikatör, WWF Sweden Youth, fanny@wwfswedenyouth.se 

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77, marie.vonzeipel@wwf.se

Pressjournummer: 08-546 575 00

Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes i SIFOs online-panel 23 februari till 6 mars 2017, på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Enkäten bestod av slutna frågor och är riksrepresentativ för Sverige med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. 1 646 personer i åldrarna 16-79 år ingår i undersökningen.


Dela gärna:

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Besök vår Gåvoshop

I WWFs gåvoshop hittar du perfekta presenter som inte bara glädjer dina nära och kära, utan också bidrar till en levande planet. Stöd vårt arbete för djuren, naturen och klimatet. Tillsammans ger vi naturen en chans! Besök vår gåvoshop

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 01/03/24

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se