Pressmeddelande|24 okt, 2024|Pressmaterial

Helena Röcklinsberg prisas för sitt arbete om djuretik

Helena Röcklinsberg, forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet i i Uppsala, har idag fått ta mot Stiftelsen Marie-Claire Cronstedts pris. Hon tilldelas priset för sin livslånga gärning att lyfta fram ämnet teoretisk djuretik. Utmärkelsen delades ut under WWFs höstmöte i Stockholm.

Helena Röcklinsberg NCC pris 2024 WWF
Helena Röcklinsberg fick Marie-Claire Cronstedts pris 2024 för sin livslånga gärning att lyfta fram ämnet teoretisk djuretik. Hon fick priset under WWFs höstmöte den 24 oktober 2024. Foto: Troy Enekvist WWF.

Helena Röcklinsberg, universitetslektor vid Institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärd, Sveriges lantbruksuniversitet, tilldelas Marie-Claire Cronstedts pris 2024 för sin livslånga gärning att lyfta fram ämnet teoretisk djuretik.

– Det var väldigt överrumplande att få besked om priset. Men det är med stor glädje och tacksamhet jag tar emot detta erkännande av ämnet djuretiks betydelse inom såväl tvärvetenskaplig forskning och undervisning, som i samhället i stort. Alla som håller djur har ett etiskt ansvar. Vi behöver en nyanserad diskussion i samhället om hur det ansvaret ska tas, och det kan djuretiken bidra med, säger Helena Röcklinsberg.

Helena var den första person i Sverige som disputerade i djuretik, vid Uppsala Universitet. Utifrån att det fanns önskemål om att förbättra dagens djurhållning granskade hon kritiskt hur bakomliggande värderingar och argument ser ut. Helena Röcklinsberg har speciellt intresserat sig kollisioner mellan olika värderingar relationen mellan etisk teori och moralisk praxis, och ofta arbetat med tvärvetenskapliga projekt.  Hon har Sveriges enda universitetslektorat i ämnet djuretik och hennes kunskap efterfrågas av många inom och utanför SLU.

Med stor entusiasm och djup kunskap har Helena Röcklinsberg undervisat tusentals studenter i djuretik, från på grundnivå till doktorandnivå. Hon deltar dessutom gärna i den allmänna debatten på djurens sida, trots att detta inte alltid välkomnas.

Juryns motivering lyder:

"för Helena Röcklinsberg outtröttliga arbete att lyfta fram ämnet teoretisk djuretik och för hennes stora engagemang för en etisk djurhantering, både på vetenskaplig nivå och på en praktisk grundnivå.”

Fakta: Marie-Claire Cronstedts pris ska främja forskning och utbildning i Sverige inom ekologi, faunavård och hushållning med naturresurser. Priset delades första gången ut 2020 till professor emeritus Ingvar Ekesbo för engagemang i djurskyddsfrågor.

Marie-Claire Cronstedts Stiftelse: Bill Andreasson, ordförande MCC Stiftelse, 070 – 592 48 36, mccstiftelse@billandreasson.com, hemsida: http://mccstiftelse.se/

WWFs representant i priskommittén: Tomas Frisk, chef skog och arter, 070-30952 25

Kontaktuppgifter till Helena Röcklinsberg, pristagare:  helena.rocklinsberg@slu.se, tel  018-671610

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Bli WWF-vän

Senast ändrad 24/10/24