Pressmeddelande|17 dec, 2014|Pressmaterial

Elever från Järfälla och Värmdö bäst på återvinning i landets största skoltävling

En förskolegrupp från Järfälla och elever från Hemmestaskolan på Värmdö utanför Stockholm har vunnit första pris i Sveriges största skoltävling ”Jakten på de glömda kartongerna”, som arrangeras av WWF och Tetra Pak. Priset delas med skolelever i skånska Limhamn.

– Barnen visar ett fantastiskt engagemang och ofta påverkar de sina föräldrar och andra vuxna att ändra beteende. Yngre generationer har en viktig roll att spela i klimatfrågor. Världens miljöutmaningar kräver kunskap, innovation och kreativitet, och denna tävling visar att det finns gott hopp för framtiden, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF i Sverige.

Under tre år har närmare 130 000 barn från hela landet deltagit i den rekordstora återvinningstävlingen som startats av Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF.

Under två veckor har eleverna rapporterat in hur många kartongförpackningar för till exempel mjölk, fil, juice, yoghurt, grädde och krossade tomater som de återvunnit. De klasser som lyckats återvinna över 50 procent fick delta i utlottningen av priserna.

Förstapristagare 2014 är förskoleavdelningen Kransen Blå på Mjölnarens förskola i Järfälla och klass 5b på Hemmestaskolan i Värmdö.  De delar priset tillsammans med klass Alfa 2 på Geijerskolan i Limhamn i Skåne.

– Jag som pedagog tycker att återvinningsprojektet passade bra in i vårt arbete under hösten kring hållbar utveckling. Materialet i tävlingen är väl anpassat till läroplanen och engagerar eleverna, säger Pia Sahlin, lärare i klass 5B, Hemmestaskolan, på Värmdö.

Värmdöeleverna får bidrag till en önskeresa och Järfällaskolan till en grönare skolmiljö. Dessutom kan vinnarna stödja ett av tre naturvårdsprojekt hos WWF till ett värde av 1000 kr per barn.

Lärarna som deltagit uppskattar tävlingen och ser ett ökat intresse för miljöfrågor bland eleverna.

– Jag är full av beundran för de resultat som alla dessa skolbarn lyckats prestera och en genomsnittlig återvinningsgrad bland deltagarna på 84 procent visar att återvinningen går att öka markant, med rätt kunskap på plats. En använd dryckeskartong är inte skräp, utan en värdefull råvara för nya produkter. Det är lätt att återvinna dryckeskartonger och det är rätt för miljön, avslutar Erik Lindroth, miljödirektör för Tetra Pak i Norden och Baltikum.

Prisutdelningen i Järfälla och Värmdö sker onsdag 17 december. Bilder från prisutdelningen finns i WWFs pressrum den 18 december:
www.wwf.se/press/pressrum/pressmeddelanden/1586161-elever-frn-jrflla-och-vrmd-bst-p-tervinning-i-landets-strsta-skoltvling

Fakta: I Sverige är vi duktiga och bland de bästa i världen på att källsortera och återvinna. Men när det gäller att materialåtervinna dryckeskartonger är vi fortfarande sämre än Europa i genomsnitt. Endast en tredjedel återvinns och de återstående två tredjedelarna glöms bort och slängs.

Tetra Pak och Världsnaturfonden WWF har under tre år samarbetat för att höja återvinningen av dryckeskartong i Sverige. Under ”Jakten på de glömda kartongerna” har återvinningen av dryckeskartonger ökat med närmare 10 procentenheter.

Under 2014 deltog klasser från 224 av Sveriges 290 kommuner. Återvinningen var 84 procent år 2014 jämfört med 74 procent år 2012. Återvinningen på riksnivå har ökat från 10 000 ton år 2011 (insamlingsgrad 23,7 procent) till 12 500 ton år 2013 (insamlingsgrad 33,6 procent) – och 2014 ser ut att bli ett nytt rekordår.

För mer information, kontakta:
Erik Lindroth, miljödirektör, Tetra Pak, Nordics, 046 - 36 59 96, erik.lindroth@tetrapak.com
Mats Landén (företagssamarbeten WWF), 073-311 68 06
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10

Kontaktpersoner skolor
Järfällaskolan, Järfälla:
Åsa Ericsson, 0709-55 86 05 (ansvarig lärare, Mjölnarens förskola, avd Kransen blå)
Hemmestaskolan, klass 5 b, Värmdö:
Pia Sahlin, 070-717 85 43 (ansvarig lärare)

Vår planet behöver dig

Tillsammans är vi världens chans!

Bli månadsgivare

Genom din månadsgåva kan vi genomföra viktiga naturvårdsprojekt som främjar den biologiska mångfalden och arbeta för klimatet. Så att vi kan fortsätta njuta av vår fantastiska natur även i framtiden.

Stöd oss

Gåvan som gör skillnad för djur och natur

Din gåva går till projekt för att stoppa utrotningen, verka för biologisk mångfald och göra insatser för att stoppa klimatförändringarna. För djuren, för naturen och för människan!

Ge en gåva

Bli WWF-vän

Som WWF Vän bidrar du som stödjande medlem till naturvårdsarbetet, där pengarna kommer till stor nytta.

Senast ändrad 08/02/24