Gå till huvudinnehållet

Goda resultat|2020

Värdefullt engagemang för hållbarhet hos stadsälskare

welovecities.png

We Love Cities är en global kampanj skapad av WWF för att engagera allmänheten i arbetet med att utveckla hållbara städer över hela världen. Allmänheten uppmanas att visa sin kärlek genom att rösta för sina favoritstäder och att lämna förslag till beslutsfattare på vad de kan göra för att öka takten i klimatomställningen.

Allmänheten är nyckeln till framgång

Intresse och stöd från allmänheten är nyckeln till framgång om städerna ska lyckas nå sina miljö- och klimatmål. Det är stadsborna som påverkas dagligen av städernas strategier och ansträngningar för att skapa attraktiva, hälsosamma och hållbara städer.

I senaste omgången överträffade We Love Cities sina tidigare kampanjresultat med råge. 54 städer i 26 länder deltog under kampanjens 4 veckor vilket nådde 80 miljoner människor i sociala medier (4,6 miljoner interaktioner). Totalt 1,7 miljoner röster lämnades in som ett uttryck för människors kärlek för sin stad och stöd för städernas klimatarbete.

Värdefulla medborgarförslag till kommunerna

Närmare 80 000 medborgarförslag lämnades in och dessa handlade om allt från hur staden kunde förbättra kollektivtrafiken, öka tillgång till gång- och cykelbanor, och behovet av att bygga mer energieffektiva hus betraktas. Dessa förslag betraktades av kommunerna som väldigt värdefulla då de kommer från människors egna erfarenheter av att bo och arbeta i staden

Dela gärna:

Senast ändrad 27/01/21

Stäng sök

Har du frågor?

Besök Frågor och svar om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se