Goda resultat|2017

Räddningsaktion för hotade vikaresälar i Finland

Vikare foto Juha Taskinen

Snöfattiga vintrar och klimatförändringar sätter hård press på den utrotningshotade Saimenvikaren i Finland. Bara cirka 360 sälar finns kvar. Saimenvikaren bygger sina bon i snö eller isvallar. På grund av snöbristen har WWF tillsammans med volontärer och finska myndigheter packat ihop snödrivor på isen. Där kan sälarna gräva grottor där de föder och diar sina ungar.

Arbetet med konstgjorda snödrivor har varit framgångsrikt. 2014 skapades 241 drivor, som täckte praktiskt taget alla traditionella boplatser. 81 små ulliga kutar föddes, de flesta i snöbona. Sex kutar hittades döda. Utan de här insatserna hade dödligheten varit betydligt större. Metoden prövades för några år sedan av WWF i samarbete med ett finskt universitet. Lösningen med att skapa snödrivor är dock kortsiktig. Det behövs en hållbar plan för framtiden. I det ingår att agera mot klimatförändringen och komma fram till hur vi bäst bevarar platser där isberoende arter kan fortsätta leva.

I Östersjön finns cirka 10 000–14 000 vikaresälar. Omkring 2 000–3 000 lever i Finska viken och Rigabukten.

Senast ändrad 11/01/19