Tre schimpanser sitter i ett träd

WWF arbetar i Ruvuma för att skydda den unika naturen

För att WWF ska kunna nå sina mål om en hållbar utveckling och skydd av den biologiska mångfalden så räcker det inte att vi driver egna projekt. Vi måste också arbeta tillsammans med de människor och organisationer som finns i områdena där vi verkar.

Byskogsbruk Tanzania

Ruvuma i södra Tanzania är ett av jordens finaste vildmarksområden. Det är också ett av Tanzanias fattigaste landskap. WWF arbetar i Ruvuma för att skydda den unika naturen – och för att de som bor här ska få bättre liv när naturen sparas.

kvinnor-i-ikwiriri-kaskazini-gor-kol-1024×683

Ljus på kvällen förändrade byns liv

– Jag förlorade mitt levebröd för att naturen skulle skyddas. Men naturen gav mig en ny försörjning, säger Baraka Issa, som nu är utbildad solingenjör.

Den lilla odlingen vid byn Miyuyu i södra Tanzania gav inte mycket, men det räckte för att Baraka, hans fru och barn skulle klara sig. Odlingen låg på regeringens mark, och var en av många illegala små jordbruk som stadigt blev fler. När de växande odlingarna hotade både den rika skogen och floden, som många människor är beroende av, så satte myndigheterna stopp. Baraka stod utan försörjning.

Men via WWFs program Leading the Change fick han chansen att utbilda sig till solingenjör, att lära sig installera, sköta och reparera solcellsanläggningar. Utbildningen avrundades med att Baraka och övriga nyblivna solingenjörer monterade solcellsdrivet ljus på byns marknad.

– Vi var så glada! Det var fantastiskt att se marknaden upplyst på kvällen, för första gången kunde den hålla öppet efter att det blivit mörkt, säger Baraka.

Ljus på kvällen ger också ökad rörelsefrihet.

– Innan var vi rädda. Vår by ligger isolerat bland täta skogar, man kan möta vilda djur, säger Rashid Chilumba, byns ledande tjänsteman.

– Elljus på marknaden har förändrat våra liv! Nu känns det säkert att arbeta även när det blivit mörkt och att gå hem efteråt, säger Rehema Thomas, som säljer grönsaker på marknaden.

WWFs program stödjer också en frisersalong som drivs av unga bybor och ett bycentrum, bägge med solceller på taket. Framgången för solel öppnade dessutom för bränslesnåla spisar – fler än tre fjärdedelar av byns hushåll har på några år bytt till energisnål spis.

– Det ständiga behovet av brännved till spisarna drev på skövlingen av skogen. Trycket på skogen har minskat, säger Baraka Issa, som tillsammans med sina kollegor ökat användningen av solenergi med trettio procent byn.

– Jag leder nu 14 medarbetare och tränar ännu fler. Jag är efterfrågad, jag får installera solceller i byarna runt omkring också. Med rätt träning kan vi förändra våra byar och gå över till förnyelsebar energi, summerar Baraka.

effektiv-energiteknik-i-mtwaraomradet-1024×683 (1)

Fotnot: Leading the Change samarbetar med lokala organisationen MASHA, (Mtwara Action for Self Help) som jobbar för att minska användning av ved och träkol både i hemmen och kommersiellt. Arbetet fokuserar på att utbilda kvinnor och ungdomsgrupper i energibesparande teknik.

Årsöversikt 2023

Här i Sverige har vi fått känna på klimatförändringarnas konsekvenser med till exempel erosion som följt i översvämningars och stormars väg. Här vill såväl WWF som svenska folket se mer kraftfulla åtgärder. En omfattande Kantarmätning i mars 2023, beställd av WWF, visar att 71 procent av svenska folket vill att regeringen gör mer för att begränsa klimatförändringarna.

Läs hela årsrapporten

Senast ändrad 27/05/24